Du kan påverka användningen av dina personuppgifter genom att ge olika tillstånd och förbud samt ta tjänster i bruk.
Du har rätt att förbjuda direktmarknadsföring. Då använder vi inte dina uppgifter för att rikta marknadsföring och kommunikation. Om du vill få marknadsföring, men påverka via vilka kanaler du får den, kan du ge tillstånd att skicka marknadsföring per e-post och via en mobil enhet eller förbjuda traditionell tryckt direktmarknadsföring, telefonförsäljning eller riktad marknadsföring i andra kanaler än S-gruppens egna. Du kan också förbjuda opinions- och marknadsundersökningar, om du inte vill få enkäter från oss.
Om du inte vill att vi ska samla in uppgifter om dina inköp på produktnivå, kan du förbjuda det. Å andra sidan kan vi tillhandahålla nyttotjänster för dig med hjälp av dina köpuppgifter: du har tillgång till tjänsten Mina köp, där du kan följa ditt köpbeteende.
En del tillstånd och förbud kan ges via S-mobil, där du även kan ta nyttotjänster i bruk. Du kan ge oss all nödvändig information om tillstånd och förbud genom att logga in i S-användarkonto eller besöka ägarkundstjänsten (i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer), skicka ett meddelande med responsblankett (välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-Förmånskortet och Bonus) eller ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9-16, samtalets pris 0,084 €/min.).