Du har rätt att få information om hur vi behandlar dina personuppgifter. Läs mer om det i dataskyddsinformationen och dataskyddsbeskrivningen för S-gruppens ägarkunds- och kundregister.
Du har rätt att överföra de personuppgifter du gett oss till ett annat system. Du får de uppgifter om dig som finns i vårt ägarkunds- och kundregister i en strukturerad, maskinläsbar form genom att logga in i S-användarkonto på adressen s-användarkonto.fi. Du hittar dina uppgifter under Omat tiedot (Mina uppgifter), Tarkasta rekisteritietosi (Kontrollera dina registeruppgifter). Du kan spara uppgifterna åt dig själv och exempelvis vidarebefordra dem till en annan personuppgiftsansvarig.
Du har rätt att motsätta dig behandling av dina personuppgifter. Du kan förbjuda att dina uppgifter används för direktmarknadsföring genom ett förbud mot direktmarknadsföring. Du kan förbjuda att S-gruppen använder dina uppgifter för enkäter eller telefonförsäljning. Du kan förbjuda behandling av mer detaljerad information om dina köp än kvittots slutsumma. Du kan också förbjuda inriktning i andra än S-gruppens egna kanaler och användning av dina kunduppgifter för analys och profilering. Du kan meddela om dessa förbud genom att logga in i S-användarkonto på adressen s-användarkonto.fi, besöka ägarkundstjänsten (i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer), skicka en begäran om ett förbud via responsblanketten (välj ämnet Asiakasomistajuus, S-Etukortti ja Bonus) eller ringa S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5858 (mån–fre kl. 8–20, samtalets pris 0,084 €/min.).
Du har rätt att bli bortglömd, det vill säga att få dina uppgifter raderade, om lagstiftningen inte förpliktigar oss att fortsätta förvara dina uppgifter. Om du inte vill att vi behandlar dina personuppgifter kan du begära att en del av eller alla dina personuppgifter ska raderas. Observera dock att om du är ägarkund, det vill säga medlem, i ett andelslag kan vi inte radera alla dina uppgifter, eftersom lagen om andelslag förpliktigar oss att föra en förteckning över andelslagens medlemmar och bokföringslagen förpliktigar oss att spara verifikatmaterial över penningtransaktioner. Om du vill att dina uppgifter ska raderas kan du skicka ett meddelande med responsblankett (välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-förmånskortet och Bonus) eller ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9–16, samtalets pris 0,084 €/min.)