Dina personuppgifter kommer endast att lagras så länge det är nödvändigt. Det behandlingsunderlag som definieras för personuppgifterna i S-gruppens ägarkund- och kundregister skapar ramarna för lagringstiden. Lagringstiden för behandling av personuppgifter utifrån lagen kommer direkt från lagen. Lagringstiden för behandling av personuppgifter baserat på avtal, samtycke och berättigat intresse kan bestämmas av den personuppgiftsansvarige. Lagringstiden för denna information påverkas också av nödvändigheten av informationen för att lösa felsituationer och möjliggöra kundens kontinuitet.
Kunden har i princip möjlighet att begära radering av uppgifter som den personuppgiftsansvarige inte har en laglig skyldighet att lagra. Om du inte vill att vi ska behandla dina personuppgifter kan du begära att alla eller delar av dina personuppgifter raderas. Observera dock att om du är kundägare, d.v.s. medlem, i ett handelslag så kan vi inte radera alla dina uppgifter, eftersom handelslagen kräver att du för en
medlemslista över handelslagets medlemmar och bokföringslagen kräver att du att förvara dokumentbevis för monetära transaktioner. Om du vill att dina uppgifter ska raderas, vänligen kontakta:
- genom responsblanket (välj kundägande, S-Etukortti och Bonus som ämne)