Du kan lämna kundrespons till responsboxen eller kontakta oss via e-post. Denna webbplats förklarar hur vi använder personuppgifter för att hantera och svara på kundrespons på enskilda verksamhetsställen. Vi förstör responsen när det relaterade ärendet har behandlats.
Vi berättar också om dina rättigheter som registrerad och hur du kan använda dina rättigheter i relation till kundrespons.
Om du lämnar respons via vår webbplats eller S-mobil kan du läsa hur responsen behandlas i S-gruppen på S-gruppens kundtjänstsida.
Information om den personuppgiftsansvarige
Behandling av personuppgifter ankommer på det handelslag vars verksamhetsställe respons lämnas till. Kontaktuppgifter för våra handelslag, eller de personuppgiftsansvariga, finns på denna webbplats.
Användning av dina personuppgifter
Syftet med behandlingen av personuppgifter är att svara på respons som har lämnats in med ett pappersformulär eller ett e-postmeddelande på ett verksamhetsställe och att eventuellt begära ytterligare information för att klargöra ärendet. Respons kan också lämnas anonymt utan att lämna kontaktuppgifter.
Information vi samlar in om dig och var vi får informationen
Om du vill ha ett svar på din respons, behöver vi dina kontaktuppgifter för att kunna nå dig. Kontaktuppgifter är exempelvis
- namn
- telefonnummer
- e-postadress
- gatuadress
- postnummer
- ort.
Kriterier för behandling av personuppgifter
Vi använder dina personuppgifter på grundval av ett legitimt intresse från den personuppgiftsansvarige när du har försett oss med dina kontaktuppgifter.
Det legitima intresset har bedömts utifrån att S-gruppens verksamhet är kooperativ och att vi ägs av ägarkunder. Att ta itu med kundrespons och svara på kundfrågor är ett grundläggande sätt att leverera kundorienterade och mer relevanta tjänster och förmåner till våra ägarkunder och kunder.
Vilka behandlar dina personuppgifter?
Personuppgifter behandlas antingen på papper eller i elektroniska system och tjänster, beroende på vilket sätt du lämnat respons. Erhållen respons hanteras endast av sådana anställda i handelslaget vars jobb är att behandla kundrespons.
I S-gruppen använder vi även externa servicepartner för att leverera system- och supporttjänster. Personuppgifter kan överföras till servicepartner i den mån de deltar i genomförandet av åtgärder inom det mottagna uppdraget. Vi säkerställer en adekvat skyddsnivå för personuppgifter hos våra partner enligt lagstiftning.
Vi kan dessutom lämna ut personuppgifter till myndigheter inom de gränser som tillåts och krävs enligt gällande lag, till exempel vid svar på förfrågningar om information från myndigheter.
Dina rättigheter och effekter av behandling av personuppgifter om dig
Om du vill få svar på din respons är vi tvungna att behandla dina personuppgifter för att kunna svara. Du kan alltid ge respons även anonymt.
När du ger oss respons och kontaktuppgifter har du rättigheter i förhållande till dina personuppgifter. Du har rätt att få tillgång till dina personuppgifter, dvs. att kontrollera de personuppgifter som lagras i samband med din respons. Du kan också få felaktig information korrigerad.
Du har rätt att radera personuppgifter som vi har om dig. Du kan också göra invändningar mot att dina personuppgifter används för att behandla kundrespons. I detta fall raderar vi dina personuppgifter i samband med kundrespons. Se även punkt Lagringsperioder för personuppgifter.
Skulle vi eller vår servicepartner råka ut för ett allvarligt intrång i personuppgifter och om informationen du tillhandahållit i samband med kundrespons skulle orsaka betydande skada för dig genom att dina uppgifter koms över till exempel av tredje man, har du rätt att omedelbart få information om en sådan personuppgiftsincident.
Om du vill utöva dina ovannämnda rättigheter eller få ytterligare information om behandling av personuppgifter kan du kontakta det verksamhetsställe eller handelslag där du gjort affärer. Kontaktuppgifter för våra handelslag finns under denna länk.
Du kan också kontakta tillsynsmyndigheten om du anser att behandlingen av personuppgifter som rör dig bryter mot tillämplig dataskyddsförordning.
Vi behandlar dina personuppgifter relaterad till kundrespons inom Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Vi skyddar dina personuppgifter noggrant och i enlighet med god informationshanteringssed. Läs mer om informationssäkerhet i S-gruppen via länken.
Lagringstider för personuppgifter
Alla personuppgifter som du lämnat i samband med respons förstörs senast en månad efter det att ärendet rörande din respons har behandlats.
Dataskyddsombudets kontaktuppgifter
Du kan kontakta S-gruppens dataskyddsombud på tietosuojavastaava@sok.fi i frågor rörande behandling av personuppgifter.