27.11.2023 | Asiakkuus
Varje år frågar vi ägarkunderna om hur de ställer sig till S-gruppens sätt att samla in kunduppgifter och använda dem för olika syften. Vi använder forskningsresultaten för att utveckla vår verksamhet. De färskaste forskningsresultaten kommer från vår enkät i maj 2022.
Det är viktigt för oss att ägarkunderna med förtroende kan ge sina personuppgifter till S-gruppen. Vi vill kommunicera öppet och transparent om dataskyddet och användningen av personuppgifter. Även om våra kunder är väl medvetna om hur personuppgifter samlas in och används, känner de fortfarande inte till sina rättigheter i fråga om personuppgifter tillräckligt väl.
- 56 procent av våra ägarkunder uppger att de har fått tillräckligt med information om vilka personuppgifter vi samlar in av våra kunder och vad vi använder dem till.
- Webbplatsen, e-post och S-mobil betraktas som de bästa kanalerna för information om behandlingen av personuppgifter.
- 13 procent av respondenterna uppgav att de hade besökt S-gruppens sida om dataskydd och 48 procent uppgav att de hade för avsikt att bekanta sig med sidan. Av de kunder som hade besökt vår sida om dataskydd uppgav 84 procent att de hade hittat all den information som de letade efter.
- 57 procent av respondenterna visste att man kan kontrollera sina egna personuppgifter i ägarkundsregistret genom att logga in i Oma S-kanava på www.s-kanava.fi. 32 procent visste att man kan begära att få ett registerutdrag med sina uppgifter hemskickat per post.
- Medvetenheten om möjligheten att styra användningen av de egna personuppgifterna genom att ge tillstånd och förbud har minskat med en procentenheter sedan förra året (är nu 53 %), men medvetenheten om att kunden kan välja att förbjuda insamling och användning av exakta inköpsuppgifter på produktnivå har däremot ökat med en procentenhet (är nu 48 %).
Rätten att styra vilken marknadsföring man får genom att ge tillstånd och förbud är bättre känd än det faktum att ägarkunder på samma sätt även kan styra insamlingen och användningen av kunduppgifter för olika syften.
Vi försöker hela tiden utveckla informationen och kommunikationen om ägarkundsuppgifterna så att den blir ännu mer informativ och tydlig. Vi underlättar också styrningen av användningen av de egna uppgifterna genom att utveckla funktionerna i både S-mobil och S-användarkonto.
Användningssyften för köpuppgifter
Precis som tidigare ansåg ägarkunderna att det nyttigaste användningssyftet för köpuppgifter var tillhandahållandet av nyttotjänster såsom elektroniska kvitton och Mina köp-tjänsten som gäller kundernas egna köp. På de följande platserna kom användning av köpuppgifter för att utveckla affärernas urval samt identifiera och analysera konsumtionstrender och utveckla nya tjänster utifrån dem.
Uppfattningar om S-gruppens behandling av personuppgifter
I enkäten bad vi ägarkunderna utvärdera olika påståenden om S-gruppen och kunduppgifter. Följande påståenden fick de bästa vitsorden:
- Jag litar på att S-gruppen behandlar mina kunduppgifter omsorgsfullt och inom lagens gränser (totalt 85 % av respondenterna var helt eller delvis av samma åsikt)
- Jag litar på att mina kunduppgifter inte hamnar i fel händer (78 %)
- Jag vill att S-gruppen ska vara en föregångare i fråga om kunduppgifternas transparens och det praktiska förverkligandet av dataskyddsfrågor (74 %)
- Jag anser att det gagnar mina intressen att mina kunduppgifter används för att förbättra de tjänster som erbjuds mig, exempelvis för urval och bättre riktad kundkommunikation samt information om mitt eget köpbeteende (65 %)
- Jag litar på att mina kunduppgifter används på ett sätt som gagnar mig (63 %)
Genomförande av undersökningen
Enkäten görs en gång per år i form av en forskningsenkät som sänds ut per e-post. Den skickas till en slumpmässigt utvald grupp av S-Förmånskortskunder. De senaste enkätsvaren kommer från en undersökning som genomfördes i maj 2022. Då svarade 3291 kunder på enkäten och deras profil motsvarade ganska bra profilen för kunder som är införda i S-gruppens ägarkunds- och kundregister.