S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin tietojen käyttämiselle on useita tietosuojalainsäädännön mukaisia käsittelyperusteita.
Asiakasomistajajärjestelmämme etujen ja palvelujen toteuttamisessa tarvittava henkilötietojen käsittely sekä osuuskaupan jäsenhallinnon hoitaminen perustuvat sopimukseen osuuskaupan asiakasomistajuudesta ja asiakasomistajajärjestelmään liittymisestä. Sopimukseen perustuvat myös asiakasomistajasuhteen hoitaminen, asiakasomistajajärjestelmään liittyvä asiakasviestintä ja markkinoinnin ja mainontamme kohdentaminen S-ryhmän omissa kanavissa.
Suostumuksesi perusteella voimme lähettää sinulle markkinointiviestintää sähköpostiin, matkapuhelimeen tai mobiilisovellukseen. Suostumus on käsittelyperusteena myös silloin, kun käsittelemme muiden asiakkaiden henkilötietoja, esimerkiksi kun ei-asiakasomistaja tilaa uutiskirjeen tai kirjautuu verkkokauppaamme.
Lakisääteinen velvoite on perusteena osuuskaupan julkisen jäsenluettelon ylläpitämiseen, tietojen luovuttamiseen verottajalle, osuuskaupan jäsenyyteen liittyvien rahatapahtumien tositeaineiston säilyttämiseen sekä viranomaisten tietopyyntöihin vastaamiseen.
Rekisterinpitäjän oikeutettuun etuun perustuen keräämme tarkkaa ostotietoa ja käytämme asiakastietoja S-ryhmän liiketoiminnan kehittämiseen. Siihen kuuluvat esimerkiksi asiakasryhmien ostokäyttäytymisen analysointi, asiakasryhmittelyjen ja profilointien laskeminen sekä mielipide- ja markkinatutkimukset. Oikeutettu etu on myös perusteena perinteiselle suoramarkkinoinnille ja mainosten kohdentamiselle muissa, kuin S-ryhmän omissa kanavissa sekä tarvittaville tietojen luovutuksille S-ryhmän yhteisöjen välillä.
Oikeutettua etua on arvioitu sen pohjalta, että S-ryhmän toiminta on osuustoiminnallista ja olemme asiakasomistajien omistama. Asiakasomistajajärjestelmään liittyminen on vapaaehtoista ja avointa. Toiminnan tarkoitus on liiketoimintaa harjoittamalla tuottaa asiakaslähtöisiä, merkityksellisiä ja kustannustehokkaita palveluja ja etuja asiakasomistajalle, ja näin edistää asiakasomistajiemme taloudellista hyvinvointia. Ostokäyttäytymisen analysointi, asiakasryhmien ja profiilien laskeminen sekä näihin liittyvä suoramarkkinointi ja sisältöjen kohdentaminen, sekä mielipide- ja markkinatutkimukset, ovat keskeisiä keinoja tämän tavoitteen toteuttamisessa.
Asiakkaanamme voit koska tahansa ilmoittaa vastustavasi oikeutettuun etuun perustuvaa henkilötietojen käsittelyä. Voit kieltää kuitin loppusummaa tarkemman ostotiedon käsittelyn, suoramarkkinoinnin, puhelinmarkkinoinnin, mielipide- ja markkinatutkimukset sekä syyskuun alusta alkaen myös analytiikan ja asiakasryhmittelyt sekä kohdentamisen S-ryhmän ulkopuolisissa kanavissa. Kieltoja voit antaa kirjautumalla S-käyttäjätilille. Voit olla myös yhteydessä sähköisesti palautelomakkeella (valitse aiheeksi asiakasomistajuus, S-Etukortti ja Bonus) ja pyytää asiakastietojesi päivitystä. Lisäksi voit mobiilisovelluksissa kieltää tietojesi välittämisen analytiikkatarkoituksiin.