
17.06.2022 | Asiakkuus
Varje år frågar vi ägarkunderna om hur de ställer sig till S-gruppens sätt att samla in kunduppgifter och använda dem för olika syften. Vi använder forskningsresultaten för att utveckla vår verksamhet. De färskaste forskningsresultaten kommer från vår enkät i maj 2022.
Det är viktigt för oss att ägarkunderna med förtroende kan ge sina personuppgifter till S-gruppen. Vi vill kommunicera öppet och transparent om dataskyddet och användningen av personuppgifter. Även om våra kunder är väl medvetna om hur personuppgifter samlas in och används, känner de fortfarande inte till sina rättigheter i fråga om personuppgifter tillräckligt väl.
Rätten att styra vilken marknadsföring man får genom att ge tillstånd och förbud är bättre känd än det faktum att ägarkunder på samma sätt även kan styra insamlingen och användningen av kunduppgifter för olika syften.
Vi försöker hela tiden utveckla informationen och kommunikationen om ägarkundsuppgifterna så att den blir ännu mer informativ och tydlig. Vi underlättar också styrningen av användningen av de egna uppgifterna genom att utveckla funktionerna i både S-mobil och S-användarkonto.
Användningssyften för köpuppgifter
Precis som tidigare ansåg ägarkunderna att det nyttigaste användningssyftet för köpuppgifter var tillhandahållandet av nyttotjänster såsom elektroniska kvitton och Mina köp-tjänsten som gäller kundernas egna köp. På de följande platserna kom användning av köpuppgifter för att utveckla affärernas urval samt identifiera och analysera konsumtionstrender och utveckla nya tjänster utifrån dem.
Uppfattningar om S-gruppens behandling av personuppgifter
I enkäten bad vi ägarkunderna utvärdera olika påståenden om S-gruppen och kunduppgifter. Följande påståenden fick de bästa vitsorden:
Genomförande av undersökningen
Enkäten görs en gång per år i form av en forskningsenkät som sänds ut per e-post. Den skickas till en slumpmässigt utvald grupp av S-Förmånskortskunder. De senaste enkätsvaren kommer från en undersökning som genomfördes i maj 2022. Då svarade 3291 kunder på enkäten och deras profil motsvarade ganska bra profilen för kunder som är införda i S-gruppens ägarkunds- och kundregister.