
25.01.2023 | Asiakkuus
Kysymme vuosittain asiakasomistajilta heidän suhtautumisestaan S-ryhmän tapaan kerätä asiakastietoja ja käyttää niitä eri tarkoituksiin. Hyödynnämme tutkimuksen tuloksia toimintamme kehittämisessä. Tuoreimmat tutkimustulokset ovat maaliskuussa 2021 toteutetusta kyselystä.
Meille on erittäin tärkeää, että asiakasomistajat voivat luottavaisin mielin antaa S-ryhmälle henkilötietojaan. Haluamme viestiä henkilötietojen käytöstä ja tietosuojasta avoimesti ja läpinäkyvästi. Vaikka asiakkaamme ovat hyvin tietoisia henkilötietojensa keräämisestä ja käyttämisestä, ei asiakastietoihin liittyviä oikeuksia edelleenkään tunneta hyvin.
Oikeus ohjata vastaanottamaansa markkinointia antamalla lupia ja kieltoja onkin paremmin tiedossa, kuin se, että asiakasomistaja voi samalla tavalla muutenkin ohjata asiakastietojensa keräämistä ja käyttämistä eri tarkoituksiin.
Pyrimme jatkuvasti kehittämään asiakasomistajatietoja koskevaa tiedottamista ja viestintää yhä informatiivisemmaksi ja selkokielisemmäksi. Helpotamme myös omien tietojen käytön ohjaamista kehittämällä sekä S-mobiilin että Oman S-kanavan toimintoja.
Ostotietojen käyttötarkoitukset
Asiakasomistajat pitävät entiseen tapaan hyödyllisimpänä ostotietojen käyttötarkoituksena hyötypalvelujen, kuten sähköiset kuitit ja Omat ostot -palvelun tuottamista asiakkaille heidän omista ostoistaan. Seuraavilla sijoilla ovat ostotietojen käyttäminen myymälöiden valikoimien kehittämiseen ja kulutustrendien tunnistamiseen ja analysointiin ja niiden perusteella uusien palvelujen kehittämiseen.
Käsityksiä S-ryhmästä henkilötietojen käsittelijänä
Pyysimme kyselyssä asiakasomistajia arvioimaan erilaisia S-ryhmää ja asiakastietoja koskevia väittämiä. Parhaat arvosanat saivat seuraavat väittämät:
Tutkimuksen toteutus:
Kysely toteutetaan kerran vuodessa sähköpostitse lähetettävänä tutkimuskyselynä. Se lähetetään satunnaisotoksena poimitulle joukolle S-Etukorttiasiakkaista. Tuoreimmat tutkimusvastaukset ovat maaliskuussa 2021 toteutetusta kyselystä. Kyselyyn vastasi tuolloin 3057 asiakasta ja vastanneiden profiili vastasi varsin hyvin S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriä. Vastanneiden joukossa ovat kuitenkin yliedustettuina S-mobiilikäyttäjät. Yliedustus johtuu siitä, että sähköpostiosoitteellisten asiakkaiden joukossa S-mobiilikäyttäjien osuus on keskimääräistä korkeampi.