27.11.2023 | Asiakkuus
S-gruppens och S-Bankens dataskyddspraxis och dataskyddsbeskrivningar uppdateras i mars 2023. Orsaken till ändringen är att myndigheterna har preciserat tolkningarna av EU:s allmänna dataskyddsförordning GDPR. I och med dessa tolkningar betraktas SOK och S-Banken framöver som gemensamt personuppgiftsansvariga för vissa gemensamma kunduppgifter.
I och med ändringen behandlas en noggrant avgränsad del av uppgifterna om S-gruppens och S-Bankens gemensamma kunder framöver i ett register som SOK och S-Banken upprätthålla gemensamt. Sådana uppgifter är bland annat kundernas kontaktuppgifter, kontonummer på inbetalningskonton för förmåner för inbetalning av Bonus samt uppgifter om användning av S-mobil så att vi kan utveckla S-gruppens och S-Bankens gemensamma mobilapp S-mobil. I det gemensamma registret behandlas inte uppgifter om saldo i S-Banken eller uppgifter om köp i S-gruppen.
Ändringen kräver inga åtgärder av kunderna
S-gruppens och S-Bankens gemensamma kunder är alla ägarkunder eller personer som hör till ett ägarkundshushåll och som också är kunder i S-Banken. Gemensamma kunder är också alla användare av S-mobil, eftersom S-mobil är en gemensam app för S-gruppen och S-Banken. Ändringen kräver inga åtgärder av våra kunder.
Mer information om ändringen och innehållet i det gemensamma registret finns här.