Tältä sivulta löydät tietoa siitä, miten käytämme henkilötietojasi palvelujen ja etujen tuottamiseen S-Etukorttiasiakkaille ja vain digitaalisesti palveluissamme asioiville henkilöasiakkaille. Tutustu myös S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin tietosuojaselosteeseen.
Sinulle näkyvin henkilötietojesi käyttötarkoitus on asiakasomistajaetujen toteuttaminen. Jotta voimme maksaa esimerkiksi Bonusta ostoista, pitää meillä olla tieto samaan asiakasomistajatalouteen kuuluvista henkilöistä, heidän käytössään olevista S-Etukorteista ja heidän tekemistään bonusostoista. Tuote- ja palveluetuja kohdennamme sinulle mm. asuinalueesi, asiointipaikkojesi ja ostojesi perusteella.
Asiakasomistajajärjestelmään kuuluvien hyötypalvelujen, kuten S-mobiilin kaupan osio, S-käyttäjätili, sähköiset kuittipalvelut ja Omat ostot -palvelu, tuottamisessa käytetään henkilötietojasi, jotta näet palveluissa aina omat ajantasaiset tietosi ja etusi.
Kohdennamme viestintää, markkinointia ja sisältöjä asiakastietojen perusteella. Siten saat mahdollisimman hyvin sinulle osuvaa tietoa S-ryhmän palveluista, asiakkuutesi tilanteesta sekä hyödyllisiä vinkkejä.
Asiakastietojasi käytetään myös asiakasomistajuuteen liittyvissä palvelutilanteissa asiakaspalvelupisteissä ja puhelinpalvelussa. Ja jotta S-ryhmän palvelutarjonta – kaupat, ravintolat, hotellit, liikennemyymälät – palvelisivat sinua ja muita asiakasomistajia mahdollisimman hyvin, käytämme asiakastietojasi myös S-ryhmän liiketoiminnan kehittämistä varten tehtävään analytiikkaan sekä asiakasryhmittelyihin ja profilointiin. Tiedoilla hoidetaan myös osuuskaupan jäsenhallintoon liittyvät tehtävät, kuten jäsenluettelon ja osuusmaksujen hallinta ja osuuskaupan edustajiston vaalien järjestäminen.
Avaa uudessa sivussaS-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä voi olla sinusta seuraavia tietoja:
- asiakasperustietosi (esimerkiksi nimi, syntymäaika/henkilötunnus, kieli)
- yhteystietosi (osoite, sähköpostiosoite, puhelinnumero)
- tieto S-ryhmän henkilökunnan alennusoikeudesta
- osuuskaupan jäsentietosi (jäsenyysosuuskauppa, jäsennumero, jäsenyyden alkamis- ja päättymispäivät, maksettu osuusmaksu, tiedot osuusmaksulle maksetuista koroista)
- rekisteröitymisesi Bonusta myöntäville yhteistyökumppaneille
- asiakasomistajataloutesi tiedot
- tieto tilistä, jolle Bonus ja muut rahana maksettavat edut maksetaan
- käytössäsi olevat S-Etukortit
- käyttöönottamasi palvelut (esim. S-käyttäjätili, S-mobiili, sähköiset kuittipalvelut, uutiskirjetilaukset)
- antamasi luvat ja kiellot (esimerkiksi suoramarkkinointikielto, sähköpostimarkkinointilupa, tutkimuskyselyjen ja puhelinmarkkinoinnin kiellot, tuotetasoisen ostotiedon kielto)
- ostotietosi (ostopaikka ja -aika, ostetut tuotteet ja hinnat, ostojen Bonusta kerryttävä loppusumma)
- tiedot ostojesi perusteella maksamastamme Bonuksesta, Tankkausbonuksesta ja maksutapaedusta
- mobiilipalvelujemme ja verkkosivujemme käyttötiedot
- tiedot asioinneistasi S-ryhmän verkkokaupoissa (tilaus- ja toimitustiedot, tallennettu ostoskori, verkkokaupan asiakaspalvelun kontaktihistoria ja puhelutallenteet)
- asiakasryhmittelysi
Voit ohjata henkilötietojesi käyttämistä antamalla erilaisia lupa- ja kieltotietoja ja ottamalla käyttöön palveluita.
Sinulla on oikeus kieltää suoramarkkinointi, jolloin emme käytä tietojasi markkinoinnin ja viestinnän kohdentamiseen. Jos haluat saada markkinointia, mutta vaikuttaa siihen, mitä kanavaa pitkin sitä toteutamme, voit antaa luvan lähettää markkinointia sähköpostiin ja mobiiliin päätelaitteeseen tai kieltää perinteisen printtisuoramarkkinoinnin, puhelinmarkkinoinnin tai kohdentamisen muissa, kuin S-ryhmän omissa kanavissa. Voit myös kieltää mielipide- ja markkinatutkimukset, jos et halua vastaanottaa meiltä tutkimuskyselyjä.
Jos et halua, että keräämme ostoistasi tiedot tuotetasoisina, voit antaa tuotetasoisen ostotiedon kiellon. Voimme toisaalta tuottaa sinulle hyötypalveluja ostotiedoillasi: käytössäsi on Omat ostot-palvelu, jossa voit itse seurata toteutunutta ostokäyttäytymistäsi.
Osan lupa- ja kieltotiedoista voit antaa S-mobiilissa, jossa voit myös ottaa käyttöön hyötypalveluita. Kaikkia lupa- ja kieltotietoja voit päivittää kirjautumalla S-käyttäjätilille tai asioimalla asiakasomistajapalvelussa (lähes kaikissa Prismoissa ja Sokoksissa), lähettämällä viestin palautelomakkeella (valitse aiheeksi asiakasomistajuus, S-Etukortti ja Bonus), soittamalla S-ryhmän asiakasomistajapalveluun puh. 010 76 5858 (ma-pe 9-16, puhelun hinta 0,084 €/min).
Avaa uudessa sivussaS-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin tietojen käyttämiselle on useita tietosuojalainsäädännön mukaisia käsittelyperusteita.
Asiakasomistajajärjestelmämme etujen ja palvelujen toteuttamisessa tarvittava henkilötietojen käsittely sekä osuuskaupan jäsenhallinnon hoitaminen perustuvat sopimukseen osuuskaupan asiakasomistajuudesta ja asiakasomistajajärjestelmään liittymisestä. Sopimukseen perustuvat myös asiakasomistajasuhteen hoitaminen, asiakasomistajajärjestelmään liittyvä asiakasviestintä ja markkinoinnin ja mainontamme kohdentaminen S-ryhmän omissa kanavissa.
Suostumuksesi perusteella voimme lähettää sinulle markkinointiviestintää sähköpostiin, matkapuhelimeen tai mobiilisovellukseen. Suostumus on käsittelyperusteena myös silloin, kun käsittelemme muiden asiakkaiden henkilötietoja, esimerkiksi kun ei-asiakasomistaja tilaa uutiskirjeen tai kirjautuu verkkokauppaamme.
Lakisääteinen velvoite on perusteena osuuskaupan julkisen jäsenluettelon ylläpitämiseen, tietojen luovuttamiseen verottajalle, osuuskaupan jäsenyyteen liittyvien rahatapahtumien tositeaineiston säilyttämiseen sekä viranomaisten tietopyyntöihin vastaamiseen.
Rekisterinpitäjän oikeutettuun etuun perustuen keräämme tarkkaa ostotietoa ja käytämme asiakastietoja S-ryhmän liiketoiminnan kehittämiseen. Siihen kuuluvat esimerkiksi asiakasryhmien ostokäyttäytymisen analysointi, asiakasryhmittelyjen ja profilointien laskeminen sekä mielipide- ja markkinatutkimukset. Oikeutettu etu on myös perusteena perinteiselle suoramarkkinoinnille ja mainosten kohdentamiselle muissa, kuin S-ryhmän omissa kanavissa sekä tarvittaville tietojen luovutuksille S-ryhmän yhteisöjen välillä.
Oikeutettua etua on arvioitu sen pohjalta, että S-ryhmän toiminta on osuustoiminnallista ja olemme asiakasomistajien omistama. Asiakasomistajajärjestelmään liittyminen on vapaaehtoista ja avointa. Toiminnan tarkoitus on liiketoimintaa harjoittamalla tuottaa asiakaslähtöisiä, merkityksellisiä ja kustannustehokkaita palveluja ja etuja asiakasomistajalle, ja näin edistää asiakasomistajiemme taloudellista hyvinvointia. Ostokäyttäytymisen analysointi, asiakasryhmien ja profiilien laskeminen sekä näihin liittyvä suoramarkkinointi ja sisältöjen kohdentaminen, sekä mielipide- ja markkinatutkimukset, ovat keskeisiä keinoja tämän tavoitteen toteuttamisessa.
Asiakkaanamme voit koska tahansa ilmoittaa vastustavasi oikeutettuun etuun perustuvaa henkilötietojen käsittelyä. Voit kieltää kuitin loppusummaa tarkemman ostotiedon käsittelyn, suoramarkkinoinnin, puhelinmarkkinoinnin, mielipide- ja markkinatutkimukset sekä syyskuun alusta alkaen myös analytiikan ja asiakasryhmittelyt sekä kohdentamisen S-ryhmän ulkopuolisissa kanavissa. Kieltoja voit antaa kirjautumalla S-käyttäjätilille. Voit olla myös yhteydessä sähköisesti palautelomakkeella (valitse aiheeksi asiakasomistajuus, S-Etukortti ja Bonus) ja pyytää asiakastietojesi päivitystä. Lisäksi voit mobiilisovelluksissa kieltää tietojesi välittämisen analytiikkatarkoituksiin.
Avaa uudessa sivussaAsiakastietoja käsittelevät vain henkilöt, joiden työtehtävät sitä edellyttävät. Pääsy henkilötietoihin on suojattu henkilökohtaisilla käyttäjätunnuksilla ja rajattu vain kunkin työtehtävien edellyttämiin tietoihin.
S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin henkilötietoihin liittyvää asiakaspalvelua hoidetaan toimipaikkojen asiakaspalvelu- ja asiointipisteissä ja S-ryhmän asiakasomistajapalvelussa (keskitetty puhelinpalvelu ja palautekäsittely).
Markkinointiin asiakasomistajien tietoja voivat hyödyntää kaikki S-ryhmän yritykset ja S-ryhmän yhteistyökumppanit. S-ryhmän yhteistyökumppaneiden merkkinointi toteutetaan joko lähettämällä viestit SOK:lta tai luotetun alihankkijamme toimesta (esim. painotalo), jolle kohderyhmä toimitetaan. Emme siis tätä varten luovuta asiakastietoja yhteistyökumppaneille.
Asiakastietoja käytetään myös S-ryhmän liiketoiminnan kehittämiseksi, jotta S-ryhmän yritykset pystyvät tuottamaan asiakasomistajille mahdollisimman hyviä ja osuvia palveluita ja etuja. Analytiikassa ei koskaan käsitellä yksittäisen asiakkaan tietoja, vaan asiakastietoja käsitellään aina asiakasryhmittäin. Analytiikkatarkoituksiin asiakastiedot on myös pseudonymisoitu, eli muutettu sellaiseen muotoon, josta yksittäinen asiakas ei ole suoraan tunnistettavissa. Analytiikkatarkoituksissa asiakastietoja käsittele vain nimetty erityisasiantuntijoiden joukko.
Avaa uudessa sivussaS-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä käsittelemme myös alaikäisten henkilötietoja. Asiakasomistajaksi liittymisellä ei ole alaikärajaa, ja asiakasomistajatalouteen voi myös liittää alaikäisen.
Liittymisestä asiakasomistajaksi tai asiakasomistajatalouteen tehdään sopimus. Alaikäisen sopimuksen tekee aina hänen huoltajansa, joka samalla hyväksyy alaikäisen liittämisen S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään ja siihen liittyvän henkilötietojen käsittelyn.
Voimme myös rajoitetusti kohdentaa markkinointia alaikäiselle. Toteutamme suoramarkkinoinnin alaikäisille aina noudattaen lainsäädäntöä ja viranomaisohjeita.
Avaa uudessa sivussa