25.01.2023 | Asiakkuus
I fortsättningen lagrar vi våra kunders köpuppgifter och vissa historikuppgifter om kundrelationen under kundernas hela kundrelation. Tidigare har uppgifterna lagrats i högst 8 år.
Vilka uppgifter vi samlar in och vad vi använder dem till förändras inte. Ändringen träder i kraft 1.1.2024 och kräver inga åtgärder av våra kunder.
Vilka förändringar kommer att ske?
Vi har lagrat inköp som registrerats på kundernas S-Förmånskort och vissa historikuppgifter om kundernas kundrelation i högst 8 år, varefter uppgifterna har raderats. Framöver försvinner den här tidsgränsen och vi lagrar dessa uppgifter under kundernas hela kundrelation enligt allmän praxis inom handelsbranschen. Ändringen träder i kraft 1.1.2024 och gäller alla personer i ägarkunds- och kundregistret. Ändringen gäller bara lagringstiden – vilka uppgifter vi samlar in och vad vi använder dem till förändras inte.
Vilka uppgifter berörs av förändringen?
- Inköp registrerade på S-Förmånskortet i fysiska butiker och inköp gjorda som inloggad i digitala tjänster
- Utbetald Bonus och erhållna förmåner
- Ägarkundshushåll som kunden ingått i
- Hemort, specificerad med postnummer
- Kundgrupper och klassificeringar
Varför görs förändringen?
Förändringen möjliggör i fortsättningen nya tjänster som underlättar vardagen och utvecklingen av S-gruppens sortiment och affärsverksamhet till att bättre motsvara våra kunders behov.
Vad kräver förändringen av våra kunder?
Förändringen kräver inga åtgärder av våra kunder. Kunderna kan hantera sina uppgifter och begränsa behandlingen av dem på S-användarkontot på s-anvandarkonto.fi. Mer information om förändringen finns på https://www.s-kanava.fi/sv/inkopdata.