Till startsidan
Till startsidan

S-gruppens ägarkunds- och kundregister

Personuppgiftsansvarig för S-gruppens ägarkunds- och kundregister är Centrallaget för Handelslagen i Finland SOK.

Introduktion till dataskyddbeskrivning

Denna integritetspolicy för S-gruppens ägarkunds- och kundregister beskriver hur personuppgifter som är införda i registret behandlas och vilka ändamål personuppgifterna används för. I policyn får du mer information om dina rättigheter som registrerad och du kan läsa mer om lagringstider, behandlingsgrunder eller till exempel om mottagare av personuppgifter. Närmare kontaktuppgifter för den personuppgiftsansvarige och uppdateringar av policyn finns nedtill på sidan. Registret består av följande ämnesområden:
  1. Personuppgifter som behandlas
  2. Grunder för behandling av personuppgifter, ändamål för användning av personuppgifter och lagringstider för personuppgifter
  3. Den registrerades rättigheter
  4. Uppgiftskällor
  5. Mottagare av personuppgifter
  6. Överföring av personuppgifter till tredjeländer eller till en internationell organisation samt tillämpade skyddsgarantier
  7. Följder av behandling av personuppgifter och allmän beskrivning av tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder
  8. Följder av att personuppgift inte lämnas vid avtal
  9. Uppgifter som är betydelsefulla för automatiserat beslutsfattande eller profilering
  10. Dataskydd gällande det gemensamma personuppgiftsansvaret för SOK:s och S-Bankens gemensamma kunduppgifter
  11. Personuppgiftsansvarig kontaktuppgifter
  12. Ändringar i integritetspolicyn

1. Personuppgifter som behandlas

Vi behandlar dina personuppgifter om du hör till någon av följande kundgrupper:
  • Ägarkunder: personer som är eller har varit medlemmar i ett handelslag.
  • Personer som ingår i ett ägarkundshushåll: personer som ingår eller har ingått i ett ägarkundshushåll, men som inte själva nödvändigtvis är medlemmar i ett handelslag.
  • Övriga kunder: personer som inte är ägarkunder eller hör till ägarkundshushåll, men som har beställt någon tjänst som produceras utifrån S-gruppens ägarkunds- och kundregister, till exempel ett S-användarkonto eller elektroniska nyhetsbrev, eller som har uträttat ärenden i en webbutik.
I tabellen nedan kan du se vilka personuppgifter vi behandlar per kundgrupp. Nedanför tabellen är personuppgifterna specificerade i detalj.

  • Personuppgifter som behandlas per kundgrupp

    Ägarkund Person som ingår i ägarkundshushållÖvrig kund
    Grundläggande uppgifterxxx
    Kontaktuppgifterxxx
    Könxx
    Personaluppgifterxx
    Uppgifter om medlemskap i handelslag x
    Faktureringspartner som ger Bonusxx
    Uppgifter om ägarkundshushållxx
    Utbetalningskonto för förmåner x
    S-Förmånskort xx
    Koder xxx
    Kundgrupper xxx
    Kundens kategoriserings- och profileringsuppgifter xxx
    Beställningar, aktiverade tjänster och uppgifter förknippade med användningen av tjänster xxx
    Uppgifter om tillstånd och förbud, det vill säga samtycken till och motsättanden av behandling xxx
    Uppgifter om utbetalade förmåner och rabatter xxx
    Exakta köpuppgifter xxx
    Kundens digitala fotavtryck xxx
    Uppgift om huruvida personen hör till en målgrupp xxx
    Uppgifter om handel i webbutiker xxx
    Information om tjänsten Raflaamo xxx
    Hotellbokningar xxx
    Platsinformation för terminalutrustning, om du har tillåtit behandling av platsinformation i webb- eller mobiltjänster xxx
    Kundrespons xxx
    Information om produktbedömningar xxx
    Svar på undersökningsenkäter baserade på samtycke xxx
  • Detaljerad uppdelning av personuppgifter

    Uppgifter som används för att producera ägarkundsförmåner:
    • grundläggande uppgifter
    • kontaktuppgifter
    • handelslagets medlemsuppgifter
    • uppgifter om ägarkundshushåll
    • utbetalningskonto för förmåner
    • S-Förmånskort
    • faktureringspartner som ger Bonus
    • uppgifter om utbetalade förmåner och rabatter
    Grundläggande uppgifter:
    • för- och efternamn, personbeteckning, födelsedatum, språk
    • spärrmarkering och dess giltighetstid
    • kundrelationens startdatum och giltighetstid
    • uppgifter om förbud och uppdateringar som erhållits från befolkningsdatasystemet och tjänsteleverantörer
    Kontaktuppgifter:
    • fast postadress, tillfällig postadress, hemkommun, mobiltelefon, annan telefon, e-postadress
    • eventuell e-post för produktsäkerhetsändamål
    Uppgift om kön:
    • uppgift om det kön som kunden har angett eller uppgift om att kunden inte har angett sitt kön
    Personaluppgifter:
    • uppgift om rätt till rabatt för anställda inom S-gruppen
    Uppgifter om medlemskap i handelslag:
    • handelslaget som medlemskapet gäller, medlemsnummer, medlemskapets status, medlemskapets start- och slutdatum, handelslaget där anslutningen genomfördes
    • insatsens status, betalad insats, dagen då insatsen betalades till fullo och betalningar
    • uppgifter om räntor som betalats på insatsen, uppgift om återbäring av överskott
    Faktureringspartner som ger Bonus:
    • registreringar hos samarbetsföretag som ger Bonus, giltighetstid
    Uppgifter om ägarkundshushåll:
    • ägarkundshushållets huvudmedlem, personer som ingår i samma ägarkundshushåll som huvudmedlemmen
    Utbetalningskonto för förmåner:
    • utbetalningskontots kontonummer, kontots giltighetstid och kontotyp
    S-Förmånskort, S-Banken Private Visa-kort:
    • kortnummer, korttyp, kortets giltighetstid, orsak till spärrning av kortet
    • uppgift om vart bonusinköp som gjorts med ett kort i ett ägarkundshushåll kopplas
    • uppgift om vilket handelslag personen är medlem i, utifrån vilket kortet har beställts
    • uppgift om att ett kort lagts till i Apple Wallet
    Koder:
    • S-användarkonto, kundnummer
    Kundgrupper:
    • kundens kundgrupperingar (t.ex. grupperingar i anslutning till användningen av digitala tjänster, huvudsakligt Sokos-inköpsställe och kundkategori, dagligvaru- och ABC-segment)
    • uppgifter om kundens deltagande som föreningars eller andra sammanslutningars supportrar
    • uppgift om rätten till insatsförmån
    Kundens kategoriserings- och profileringsuppgifter:
    • kategorier och profiler som är kopplade till kunden
    • studentstatus
    Beställningar, aktiverade tjänster och uppgifter om användningen av tjänsterna:
    • uppgift om beställda/aktiverade tjänster (bl.a. S-användarkonto, S-mobil, ABC-mobil)
    • bilens registernummer som kunden har angett, om kunden har beställt månadstvätt i ABC-mobil
    • uppgifter som kunden angett i tjänsten, uppgifter som uppkommit genom användning av tjänsten
    • uppgifter om den personuppgiftsansvariges kontakter till kunden i samband med hantering av kundrelationen
    Uppgifter om tillstånd och förbud, det vill säga samtycken till och motsättanden av behandling:
    • marknadsföringstillstånd till e-post, marknadsföringstillstånd till en mobil enhet (till mobiltelefon)
    • tillstånd att rikta marknadsföring i kanaler utanför S-gruppen och S-Banken (Google, Meta, övriga)
    • till exempel tillstånd och förbud som administreras i S-mobil och ABC-mobiili och som gäller apparna i fråga, t.ex. tillåta notiser
    • cookieval
    • Direktmarknadsföringsförbud, telefonmarknadsföringsförbud, Telefon-Robinson, Post-Robinson, nekande till undersökningsenkäter
    • förbud mot andra direkta postutskick, förbud mot informativa meddelanden
    • förbud mot behandling av köpuppgifter på produktnivå, förbud mot analys och kundgruppering
    Uppgifter om utbetalade förmåner och rabatter:
    • numret på S-Förmånskortet som berättigar till ägarkundsförmåner eller medlems-/kundnummer, köpdatum, klockslag, köpställe, kortets användningssätt, uppgifter om inköp enligt slutsumman på kvittot
    • utbetalad Bonus, Tankningsbonus och betalningssättsförmån
    • erhållna prisförmåner för ägarkunder, erhållen personalrabatt
    • elektroniska garantikvitton och elektroniska kvitton
    Exakta köpuppgifter:
    • uppgifter om inköp på produktnivå
    Kundens digitala fotavtryck:
    • användarinformation beträffande webbplatser och mobiltjänster
    • uppgifter om användningen av aktiverade digitala tjänster (t.ex. webb- och mobiltjänster) som identifierad
    Uppgift om huruvida personen hör till en målgrupp:
    • uppgift om huruvida kunden hör till målgruppen för elektroniska direktmarknadsföringsmeddelanden eller aviseringsmeddelanden från en mobiltjänst
    Uppgifter om handel i webbutiker:
    • uppgifter om varukorgar samt uppgifter om beställning och leverans, till exempel beställningsnummer, betalningsuppgifter, leveranssätt och leveransplats, dock på så sätt att tilläggsuppgifter om leveranser från matbutiken på nätet, t.ex. dörrkod eller ankomstanvisningar, endast ingår i beställnings- och leveransregistret hos det handelslag vars matbutik på nätet har levererat beställningen
    • koordinater för en leveransadress
    • givna uppgifter om preferenser
    • leveransadresser som har lagrats i tjänsten
    • produktfavoriter som kunden har angett
    • kundtjänstens kontakthistorik och samtalsinspelningar gällande webbutikens service, beställningar och leveranser
    Information om tjänsten Raflaamo:
    • bordsbokningar
    • beställningar för avhämtning
    • uppgifter som lämnats om preferenser, såsom favoritrestauranger
    I S-gruppens ägarkunds- och kundregister lagras information om tjänsten Raflaamo endast om inloggningen i tjänsten har skett med ett S-användarkonto. Hotellbokningar:
    • information om rumsbokningar på S-gruppens hotell
    Platsinformation för terminalutrustning:
    • Platsinformation för terminalutrustning, om du har tillåtit behandling av platsinformation i webb- eller mobiltjänster. Platsinformationen sparas inte i registret.
    Kundrespons::
    • respons som getts med responsblanketten och responsfunktionen i S-mobil
    Information om produktbedömningar
    • information som har getts om produktbedömningar i S-gruppens webbutiker
    Svar på undersökningsenkäter baserade på samtycke:
    • svar som getts i undersökningsenkäter när den svarande har gett sitt uttryckliga samtycke till att svaren behandlas som personuppgifter

2. Grunder för behandling av personuppgifter, ändamål för användning av personuppgifter och lagringstider för personuppgifter

2.1. Grunder för behandling av personuppgifter För att möjliggöra S-gruppens ägarkundssystem förutsätts att vi behandlar uppgifter om ägarkunderna och om andra personer som ingår i ett ägarkundshushåll. Personuppgifter behövs till exempel för att producera tjänster och förmåner i anknytning till ägarkundssystemet, hantera kundrelationer och upprätthålla medlemsförteckningar i handelslagen. Med hjälp av kunduppgifter kan vi också erbjuda S-gruppens kunder anpassade tjänster och förmåner som tillgodoser deras individuella behov så bra som möjligt samt producera riktat och personaliserat innehåll och reklam. Vissa av våra tjänster, som S-användarkontot och våra webbutiker, kan även användas utan medlemskap i ett handelslag eller i ett ägarkundshushåll. Uppgifter om dessa kunder behandlar vi till exempel för att möjliggöra handel i webbutiker eller någon annan digital tjänst som kunden använder, behandling av kundrespons och övrig hantering av kundrelationer. Vi använder kunduppgifter även vid planering och utveckling av S-gruppens affärsverksamhet. För detta ändamål kan vi använda personuppgifter till exempel i analys- eller profileringssyfte eller för att genomföra opinions- eller marknadsundersökningar. Dessutom kan vi behandla personuppgifter för marknadsföringssyften hos sammanslutningar som ingår i S-gruppen och hos samarbetspartner. S-gruppen avser handelslagen och SOK-koncernen med dotter- och andelsbolag. Samarbetspartner avser bonuspartner eller kommersiella företag som har ett samarbete eller gemensam marknadsföring med S-gruppen eller köper mediesynlighet av S-gruppen.2.2. Lagringstider för personuppgifter Lagringstiden för uppgifterna varierar beroende på deras ändamål. Lagringen av en enskild uppgift fortsätter fram till slutet av den längsta lagringstid för uppgiften som fastställts för uppgiften, men uppgiften används för respektive definierade ändamål endast högst så länge som fastställs i tabellen nedan. Vissa uppgifter för hantering av kundrelationer lagrar vi under hela ägarkundsrelationen eller tillhörigheten till ett ägarkundshushåll. Däremot lagrar vi till exempel exakta adressuppgifter högst fram till slutet av kalenderåret under vilket köpet görs och de följande 10 åren. Personuppgifter raderas vanligen inom sex månader efter att en kundrelation har upphört. Vissa uppgifter lagrar vi dock längre, som uppgifter gällande medlemskap i ett handelslag och uppgifter om insatsbetalningar. Dessa uppgifter lagras fram till slutet av kalenderåret under vilket penningtransaktionen görs och de följande 6 åren. En kundrelation kan upphöra till följd av att en kund säger upp eller blir uppsagd från medlemskapet eller kunden blir utan ägarkundshushåll. Uppgifter om S-användarkontot raderar vi när den kundrelation som användarkontot grundar sig på upphör. I fråga om S-användarkontot upphör kundrelationen när kunden ber om att kontot ska raderas. 2.3. Ändamål för användning av personuppgifter I tabellerna nedan finns detaljerade uppgifter om för vilka ändamål personuppgifter i registret används och hur länge uppgifterna lagras.

Grund för behandling

Avtal

När du blir medlem i ett handelslag eller i ett ägarkundhushåll godkänner du reglerna för ägarkundssystemet. Medlemmar i ett handelslag godkänner även handelslagets stadgar när de blir medlemmar. Kunder som använder våra digitala tjänster godkänner i sin tur villkoren för tjänsterna, som S-användarkonto, Kerää ja skannaa eller webbutikerna. För att tillhandahålla ägarkundssystemet och digitala tjänster förutsätts att vi behandlar kundernas personuppgifter för nedan beskrivna ändamål.
ÄndamålUppgifter som behandlas Lagringstid
Handelslagets medlemsadministration - Grundläggande uppgifter - Kontaktuppgifter - Uppgifter om medlemskap i handelslag - Utbetalningskonto för förmåner Efter att medlemskapet i handelslaget har upphört fram till kalenderårets slut + 6 år
Genomförande av val - Grundläggande uppgifter - Uppgifter om medlemskap i handelslag - Utbetalningskonto för förmåner Under medlemskapets giltighetstid
Uppgifter om räntor som betalats på insatsen och uppgift om återbäring av överskott - Basic data - Cooperatives’ membership information - Deposit account for benefits payable in cash Efter att medlemskapet i handelslaget har upphört fram till kalenderårets slut efter den sista betalningstransaktionen + 6 år
Beräkning och utbetalning av ägarkundsförmåner, som Bonus, betalningssättsförmån och Tankningsbonus - Uppgifter som används för att producera ägarkundsförmåner - Köpuppgifter 5 år
Produktion av tjänster och förmåner (t.ex. S-mobil,ABC-mobil, S-användarkonto, webbutiker) - Uppgifter som används för att producera ägarkundsförmåner - Koder, S-användarkonto - Kundgrupper - Exakta köpuppgifter - Beställningar, aktiverade tjänster och uppgifter förknippade med användningen av tjänster - Information om tjänsten Raflaamo - Uppgifter om tillstånd och förbud - Kundens digitala fotavtryck - Uppgifter om handel i webbutiker - Personaluppgifter och uppgifter om rätt till rabatt Under kundrelationen + 6 månader efter att kundrelationen har upphört. I fråga om S-användarkontoavtalet under avtalets giltighetstid. Exakta köpuppgifter innevarande år + 10 år
Kund- och ägarkundskommunikation - Grundläggande uppgifter - Kontaktuppgifter - Köpuppgifter Under kundrelationen + 6 månader efter att kundrelationen har upphört. I fråga om S-användarkontoavtalet under avtalets giltighetstid.
Inriktning av reklam, brevpost - Grundläggande uppgifter - Kontaktuppgifter Under ägarkundsavtalets giltighetstid + 6 mån. efter att avtalet har upphört
Underhåll av uppgifter om användare av digitala tjänster - Uppgifter om S-användarkonto - Grundläggande uppgifter - Kontaktuppgifter (bekräftelser) - Uppgifter om tillstånd och förbud - Kundens digitala fotavtryck Under S-användarkontoavtalets giltighetstid
Försvar mot rättsliga krav - Nödvändiga uppgifter för försvar av krav Uppgifterna lagras tills behandlingen av ärendet har avslutats
Genomförande av tjänsten Kerää ja skannaa med handskanner och i appen S-ostoslista Förnamn - S-Förmånskortets tekniska identifierare - Exakta köpuppgifter - Tillitsnivå - Information om nya skanningar - Skanningshistorik 2 år

Samtycke

Samtycke är en central grund för behandling som erbjuder dig möjlighet att själv informera oss att du vill att dina personuppgifter ska behandlas för ett visst ändamål. Vi ber om separat samtycke för respektive nedan listade ändamål. För att ge samtycke krävs alltid att du aktivt vidtar en åtgärd, till exempel markerar en kryssruta gällande samtycket. Du kan återkalla ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter när som helst.
Ändamål: Uppgifter som behandlas: Lagringstid:
Elektronisk direktmarknadsföring (per e-post och t.ex. sms)- Uppgift om huruvida personen hör till en målgrupp - Kontaktuppgifter - Uppgifter om tillstånd och förbud 2 år efter att samtycket har gått ut
Inriktning av marknadsföring i kanaler utanför S-gruppen och S-Banken- Uppgift om huruvida personen hör till en målgrupp - Kontaktuppgifter - Uppgifter om tillstånd och förbud 2 år efter att samtycket har gått ut
Utskick av aviseringsmeddelanden från mobiltjänster - Uppgift om huruvida personen hör till en målgrupp - Uppgifter om tillstånd och förbud - Beställningar, aktiverade tjänster och uppgifter förknippade med användningen av tjänster 2 år efter att samtycket har gått ut
Inriktning av marknadsföring och reklam baserat på produktidentifiering i mobila enheter - Uppgifter om tillstånd och förbud - Beställningar, aktiverade tjänster och uppgifter förknippade med användningen av tjänster - Kundens digitala fotavtryck 2 år efter att samtycket har gått ut
Hantering av kundrelation - Grundläggande uppgifter - S-användarkonto - Beställningar, aktiverade tjänster och uppgifter förknippade med användningen av tjänster - Uppgifter om tillstånd och förbud - Exakta köpuppgifter Under kundrelationen + 6 månader efter att kundrelationen har upphört. I fråga om S-användarkontoavtalet under avtalets giltighetstid. Exakta köpuppgifter innevarande år + 10 år.
Utlämnande av uppgifter till våra samarbetspartner till exempel för att få Bonus eller andra ägarkundsförmåner - Grundläggande uppgifter - Uppgifter om medlemskap i handelslag - Personaluppgifter och uppgifter om rätt till rabatt - Uppgifter om tillstånd och förbud Under ägarkundsavtalets giltighetstid
Utlämnande av uppgifter till parter utanför S-gruppen eller för externa ändamål, till exempel vetenskaplig forskning. - Grundläggande uppgifter - Uppgifter om medlemskap i handelslag - Personaluppgifter och uppgifter om rätt till rabatt - Exakta köpuppgifter Under kundrelationen + 6 månader efter att kundrelationen har upphört. Exakta köpuppgifter innevarande år + 10 år
Behandling av uppgifter om digitala fotavtryck som sker på grundval av valda cookies - Kundens digitala fotavtryck 2 år, dock högst under S-användarkontoavtalets giltighetstid
Kombinera svar givna i undersökningar och enkäter med kundens uppgifter - Uppgifter som används för att producera ägarkundsförmåner - Koder, S-användarkonto - Kundgrupper - Beställningar, aktiverade tjänster och uppgifter förknippade med användningen av tjänster - Uppgifter om tillstånd och förbud - Kundens digitala fotavtryck - Uppgifter om handel i webbutiker - Personaluppgifter och uppgifter om rätt till rabatt - Exakta köpuppgifter 2 år
Genomförande av egenskaper i webb- och mobiltjänster som baserar sig på platsinformation, som butikssökning och mobilskanning- Platsinformation för terminalutrustning, om du har tillåtit behandling av platsinformation i webb- eller mobiltjänsterPlatsinformationen sparas inte.
Administrera studerandestatus - E-postadress till högskola Under studerandestatusens giltighetstid. E-postadressen till en högskola som kunden har angett raderas genast när studerandestatus har bekräftats.

Berättigat intresse

Beskrivning av den personuppgiftsansvariges berättigade intresse Vi har bedömt det berättigade intresset utifrån att S-gruppens verksamhet är kooperativ och att vi ägs av ägarkunderna. Det är frivilligt och öppet att ansluta sig till ägarkundssystemet som omfattar hela S-gruppen. Syftet med S-gruppens verksamhet är att genom affärsverksamhet producera kundorienterade, betydelsefulla och kostnadseffektiva tjänster och förmåner för ägarkunderna, och på så sätt främja ägarkundernas ekonomiska välfärd. Analys av köpbeteende, beräkning av kundprofiler samt därtill hörande direktmarknadsföring och inriktning av innehåll samt opinions- och marknadsundersökningar är centrala metoder för att uppnå detta mål. Vi ser till att behandlingen med stöd av berättigat intresse är proportionell mot dina fördelar och motsvarar dina skäliga förväntningar. Du har rätt att motsätta dig behandling av personuppgifter med stöd av berättigat intresse genom att förbjuda insamling av mer detaljerade köpuppgifter än kvittots slutsumma, analys och kundkategorisering, opinions- och marknadsundersökningar samt direktmarknadsföring. Du kan hantera dina uppgifter och begränsa användningen av dem i S-mobil i avsnittet Jag och genom att logga in på ditt S-användarkonto i vilken av S-gruppens webbtjänster som helst eller genom att kontakta kundtjänsten.Vid personalisering av våra tjänster kan vi även använda AI som vi har utvecklat. Till exempel sökresultaten i webbutiker eller självbetjäningsautomater kan basera sig på rekommendationer från en AI-modell. AI-modellen analyserar din köphistorik och erbjuder sådana sökresultat i webbutikers sökfunktioner som du utifrån analysen sannolikt letar efter och köper. Med hjälp av AI är sökresultaten mer anpassade till dig och du kan snabbare samla rätt produkter i din varukorg. Om du inte vill ha sökresultat som baserar sig på AI eller annat personaliserat innehåll, kan du aktivera analys- och kundgrupperingsförbud i integritetsinställningarna i S-mobil eller på S-användarkontot eller genom att kontakta kundtjänsten.
Ändamål: Uppgifter som behandlas: Lagringstid:
Kundorienterad planering och utveckling av S-gruppens affärsverksamhet - Uppgifter som används för att producera ägarkundsförmåner - Koder, S-användarkonto - Kundgrupper - Beställningar, aktiverade tjänster och uppgifter förknippade med användningen av tjänster - S-Förmånskort - Uppgifter om tillstånd och förbud - Exakta köpuppgifter - Kundens digitala fotavtryck - Uppgifter om handel i webbutiker - Personaluppgifter och uppgifter om rätt till rabatt - Uppgift om kön - Kundens kategoriserings- och profileringsuppgifter Innevarande år + 10 år
Genomföra opinions- och marknadsundersökningar - Uppgifter som används för att producera ägarkundsförmåner - Koder, S-användarkonto - Kundgrupper - Beställningar, aktiverade tjänster och uppgifter förknippade med användningen av tjänster - Uppgifter om tillstånd och förbud - Exakta köpuppgifter - Kundens digitala fotavtryck - Uppgifter om handel i webbutiker - Personaluppgifter och uppgifter om rätt till rabatt - Uppgift om kön - Kundens kategoriserings- och profileringsuppgifter 2 år
Skapa kundkategorier och profiler för att utveckla tjänsterna och affärsverksamheten samt genomföra eller rikta reklam och marknadsföring -Uppgifter som används för att producera ägarkundsförmåner - Koder, S-användarkonto - Kundgrupper - S-Förmånskort - Beställningar, aktiverade tjänster och uppgifter förknippade med användningen av tjänster - Uppgifter om tillstånd och förbud - Exakta köpuppgifter - Kundens digitala fotavtryck - Uppgifter om handel i webbutiker - Personaluppgifter och uppgifter om rätt till rabatt - Uppgift om kön - HotellbokningarInnevarande år + 10 år
Genomförande av ett elektroniskt kvittoarkiv - Bild på kvittot Elektroniskt kassakvitto 10 år från köptransaktionen. Garantikvitto 10 år från köptransaktionen eller på kundens begäran
Tillhandahållande av funktionen Mina köp - Exakta köpuppgifterInnevarande år + 10 år
Behandling av kundrespons - Grundläggande uppgifter - Kontaktuppgifter - Innehåll i respons eller omdöme 2 år
Direktmarknadsföring per telefon - Grundläggande uppgifter - Uppgifter om tillstånd och förbud Innevarande år + 7 år
Inriktning och personalisering av innehåll i digitala kanaler. Vid personalisering av innehåll kan vi även använda AI.- Grundläggande uppgifter - Uppgifter om tillstånd och förbud - Exakta köpuppgifter - Uppgift om kön - Kundens kategoriserings- och profileringsuppgifter - Kundens digitala fotavtryck Innevarande år + 10 år
Genomförande av marknadsföring och inriktning av reklam i S-gruppens digitala kanaler - Grundläggande uppgifter - Uppgifter om tillstånd och förbud - Exakta köpuppgifter - Kundgrupper - Uppgift om kön - Kundens kategoriserings- och profileringsuppgifter - Kundens digitala fotavtryck - HotellbokningarInnevarande år + 10 år
Tillhandahålla marknadsföringstjänster till S-gruppens samarbetspartner - Grundläggande uppgifter - Uppgifter om tillstånd och förbud - Exakta köpuppgifter - Uppgift om kön - Kundens kategoriserings- och profileringsuppgifter - Kundens digitala fotavtryck Innevarande år + 10 år
Utlottningar baserade på kundrelation eller användning av S-Förmånskort- Grundläggande uppgifter - Kontaktuppgifter - Kundens kategoriserings- och profileringsuppgifter 6 månader
Profilering och kontroller som görs i tjänsten Kerää ja skannaa (inklusive mobiltjänst)- Förnamn - S-Förmånskort - Skannade produkter - Tillitsnivå - Information om nya skanningar - Skanningshistorik2 år
Identifiera och utreda misstankar om missbruk samt övervakning av reglerna för S-gruppens ägarkundssystem - Uppgifter som används för att producera ägarkundsförmåner - Koder, S-användarkonto - Kundgrupper - Beställningar, aktiverade tjänster och uppgifter förknippade med användningen av tjänster - Uppgifter om tillstånd och förbud - Exakta köpuppgifter - Kundens digitala fotavtryck - Uppgifter om handel i webbutiker - Personaluppgifter och uppgifter om rätt till rabatt 2 år
Tillhandahålla kundservice samt kvalitetssäkring - Uppgifter som används för att producera ägarkundsförmåner - Koder, S-användarkonto - Kundgrupper - Beställningar, aktiverade tjänster och uppgifter förknippade med användningen av tjänster - Uppgifter om tillstånd och förbud - Exakta köpuppgifter - Samtalsinspelningar i webbutiker 2 år
Genomförande av rätt till personalrabatt - Grundläggande uppgifter - Kontaktuppgifter - Personaluppgifter och uppgifter om rätt till rabatt - Uppgifter om ägarkundshushåll Under S-gruppen-medarbetarens anställning och i två år efter dess upphörande
Hantering av produktönskemål - Uppgifter som kunden angett på blanketten - Telefonnummer 30 dygn
Behandling och publicering av produktbedömningar i S-gruppens webbutiker - Information om produktbedömningar - Uppgifter om handel i webbutiker - S-användarkonto10 år
Försvar mot rättsliga krav - Nödvändiga uppgifter för försvar av krav Uppgifterna lagras tills behandlingen av ärendet har avslutats
Övervakning och indrivning av fordringar - Grundläggande uppgifter - Kontaktuppgifter - Uppgifter om handel i webbutiker Under indrivningsprocessen

Rättslig förpliktelse

Genomförande av rättsliga förpliktelser kan förutsätta behandling av dina personuppgifter för nedan beskrivna ändamål.
Ändamål: Uppgifter som behandlas: Lagringstid:
Handelslagets medlemsadministration - Grundläggande uppgifter - Kontaktuppgifter - Uppgifter om medlemskap i handelslag - Utbetalningskonto för förmåner - Kundgrupper Efter att medlemskapet i handelslaget har upphört fram till kalenderårets slut efter den sista betalningstransaktionen + 6 år
Utlämnande av uppgifter till skattemyndigheterna enligt skattelagstiftningen - Grundläggande uppgifter - Uppgifter om medlemskap i handelslag Efter att medlemskapet i handelslaget har upphört fram till kalenderårets slut efter den sista betalningstransaktionen + 6 år
Lagstadgade begäranden om information från myndighet och svar på dessa - Alla uppgifter som omfattas av myndigheters lagstadgade begäranden 2 år
Administration av information om spärrmarkeringar- Information om spärrmarkering och dess giltighetstid Spärrmarkeringens giltighetstid
Återkallelser och annan kommunikation relaterad till produktsäkerhet- Grundläggande uppgifter - Kontaktuppgifter - Exakta köpuppgifterInnevarande år + 10 år
Upprätta och lagra bokföring Insats och andra nödvändiga uppgifter för bokföring Till kalenderårets slut + 6 år

3. Den registrerades rättigheter

Du har följande rättigheter:
  • Rätt att få ta del av uppgifterna om dig
  • Rätt att låta korrigera uppgifterna om dig
  • Rätt till radering (till exempel när samtycke är grund för behandlingen eller det inte finns en motivering för lagringen)
  • Rätt till begränsning av behandling (bestrida uppgifternas korrekthet eller olaglig behandling)
  • Rätt att motsätta dig att dina personuppgifter används för direktmarknadsföring eller annan behandling som görs med stöd av berättigat intresse
  • Rätt till återkallande av givet samtycke
  • Rätt till dataportabilitet (gällande automatiserad behandling)

  • Ta del av dina uppgifter

    Du kan själv ta del av de uppgifter som har lagrats om dig i S-gruppens ägarkunds- och kundregister genom att logga in på S-användarkontot på https://s-kayttajatili.fi/sv. Om du inte har något S-användarkonto eller om du vill kontrollera uppgifter om tjänsten Plocka och skanna eller om S-inköpslista, uppgifter om chattdiskussioner och inspelade telefonsamtal i en webbutiks kundtjänst eller uppgifter om undersökningsenkäter, kan du lämna en begäran om registerutdrag till oss på https://rekisteriotepyynto.s-kanava.fi. Stark autentisering krävs för att fylla i blanketten.Du kan även uppdatera dina personuppgifter på ditt S-användarkontot, i S-mobil och i ägarkundstjänsten (på nästan alla Prisma och Sokos), genom att skicka ett meddelande på responsblanketten (välj Ägarkundsrelation, S-Förmånskort och Bonus som ämne) eller genom att ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på 010 76 5858. Vi får information om adress- och namnändringar direkt från befolkningsdatasystemet, om du har meddelat om ändringen dit och inte via befolkningsdatasystemet har förbjudit uppdatering av kundregister eller meddelat något annat förbud som förhindrar uppdatering.
  • Hantera dina uppgifter

    Du kan kontrollera behandlingen av uppgifter om dig på uppdrag av S-gruppen genom att ge och återkalla tillstånd och meddela förbud på S-användarkontot och i S-mobil. Du kan se tillstånd och förbud att behandla personuppgifter på S-användarkontot (https://s-kayttajatili.fi/sv) och i kommunikations- och integritetsinställningarna i S-mobil. Du kan till exempel meddela förbud mot inrättande av ett elektroniskt kvittoarkiv, analys och kundgruppering eller behandling av dina exakta köpuppgifter. Till följd av förbudet att behandla exakta köpuppgifter behandlar vi inte dina köpuppgifter på en mer detaljerad nivå än vad gäller den slutsumma som ger Bonus. Detta utgör till exempel ett hinder för att tillhandahålla funktionen Mina köp på S-användarkontot och i S-mobil och att rikta reklam och personalisera innehåll utifrån dina köpuppgifter.Vi använder dina uppgifter för elektronisk direktmarknadsföring och för att rikta marknadsföringsmaterial i S-gruppens externa kanaler endast om du har gett tillstånd till det. Om du vill ta emot elektronisk direktmarknadsföringsmaterial, kan du själv välja de kanaler via vilka du vill ta emot det. Om du till exempel vill ha förmåner och tips från S-gruppen på din e-post, men inte på en mobil enhet, kan du göra dessa val i kommunikationsinställningarna för S-användarkontot och S-mobil. Om du vill att det reklammaterial från S-gruppen som du ser på sociala medier och annanstans utanför S-gruppens kanaler ska vara så intressant som möjligt för dig, kan du i kommunikationsinställningarna ge tillstånd att reklammaterialet riktas till dig via S-gruppens externa kanaler. I kommunikationsinställningarna kan du vid behov även förbjuda konventionell gratisutdelning och telefonmarknadsföring. Om du vill få marknadsföringsmaterial, men påverka via vilka kanaler du får den, kan du till exempel ge tillstånd att skicka marknadsföringsmaterial per e-post och via en mobil enhet eller förbjuda konventionell tryckt gratisutdelning, telefonmarknadsföring eller riktad marknadsföring i andra kanaler än S-gruppens kanaler. Du kan också förbjuda opinions- och marknadsundersökningar, om du inte vill få enkäter från oss. I kommunikationsinställningarna för S-användarkontot och S-mobil samt via länken i det e-postmeddelande som du fått kan du återkalla ditt tillstånd till marknadsföring per e-post.Du kan också genom att kontakta kundtjänsten ge tillstånd och meddela förbud att behandla dina personuppgifter. Om du vill utöva dina rättigheter eller få mer information om behandlingen av dina personuppgifter, kan du också kontakta den personuppgiftsansvarige genom att skicka e-post till tietosuoja.asiakkuus@sok.fi. Du har också rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten, om du anser att vi bryter mot tillämpliga bestämmelserna om dataskydd vid behandlingen av dina personuppgifter.

4. Uppgiftskällor

Vi får dina uppgifter från det avtal som du ingår när du ansluter dig till S-gruppens ägarkundssystem och av dig själv under kundrelationen per telefon, via webbplatser, per e-post eller på motsvarande sätt samt när du använder tjänster. Uppdateringar av uppgifter om namn, adresser, mobiltelefonnummer och dödsfall kan även fås av myndigheter och företag som tillhandahåller uppdateringstjänster. Uppgifter om förbud i Puhelin-Robinson och Posti-Robinson fås av Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto r.y. Personaluppgift och uppgift om rätt till rabatt hämtas från S-gruppens register över anställda. Vi får dina uppgifter om din användning av S-Förmånskortet och ärenden som du har uträttat inloggad från de sammanslutningar som ingår i S-gruppens ägarkundssystem och av de samarbetspartner som beviljar S-gruppens Bonus. Dessutom kan vi få uppgifter från sammanslutningar som ingår i S-gruppen samt av samarbetspartner som ingår i ägarkundssystemet och vars tjänster du identifierar dig i med S-förmånskortet eller andra koder som getts till dig. Vi får information om bokningar på S-gruppens hotell från kundregistret tillhörigt S-gruppens resebransch- och bespisningsverksamhet. Information om bokningar kan till exempel användas för att vi ska kunna rikta reklam för S-gruppens tjänster som ligger nära hotellet och som du eventuellt är intresserad av till dig. Du kan förbjuda att informationen om bokningar används i S-gruppens ägarkunds- och kundregister, så att du meddelar analys- och kundgrupperingsförbud i avsnittet Jag i S-mobil eller loggar in på ditt S-användarkonto i någon av S-gruppens webbtjänster. Dessutom får vi i begränsad omfattning personuppgifter om SOK:s och S-Bankens gemensamma kunder från SOK:s och S-Bankens gemensamma register, se punkt 10 i denna beskrivning.

5. Mottagare av personuppgifter

Till skattemyndigheterna lämnar vi ut uppgifter om ränta på insatsen som betalats till en medlem i handelslaget och uppgifter om kapitalåterbäringar till medlemmar som utträtt. Vi kan också lämna ut uppgifter inom ramen för vad den gällande lagstiftningen tillåter och förutsätter, t.ex. som svar på myndigheternas begäran om uppgifter. Till handelslaget lämnar vi ut uppgifter om dina beställningar i matbutiken på nätet för att dina beställningar ska kunna genomföras. Vi kan också lämna ut dina kontaktuppgifter och din personbeteckning till handelslaget, om uppgifterna är nödvändiga för fakturering eller indrivning av obetalda beställningar i webbutiker. Vi kan också lämna ut kontaktuppgifter för kunder och uppgifter om S-Förmånskort till handelslaget för kundtjänständamål och för att identifiera, utreda och behandla missbruk eller misstänkta brott som rör handelslagets och ägarkundssystemets regler eller personalens rabatträtt.Vi lämnar uppgifter om leverans av din beställning till Posti och motsvarande aktörer, t.ex. PostNord, för leverans av de produkter som du har beställt. Utlämnande av uppgifter bygger på ett avtal som har ingåtts vid köp av en produkt. Med ditt samtycke lämnar vi ut uppgift om din ägarkundsrelation till samarbetspartner som beviljar S-gruppens Bonus.Om du har gett ditt samtycke till inriktning av marknadsföring i kanaler utanför S-gruppen och S-Banken, kan vi lämna ut ett pseudonymiserat, dvs. krypterat kund-ID, till en mediepartner för inriktning av marknadsföring. Vi är gemensamt personuppgiftsansvariga med mediepartnern till tillämpliga delar. Mer information om behandling av personuppgifter för inriktning av marknadsföring i externa kanaler finns på Riktad marknadsföring i S-gruppens och S-Bankens externa kanaler.Med ditt samtycke kan vi lämna ut dina uppgifter till parter utanför S-gruppen eller för externa ändamål, till exempel vetenskaplig forskning. Dina personuppgifter som är förknippade med kundrespons tas emot och behandlas av S-gruppens interna kundserviceteam samt produktexperter som deltar i behandlingen av responsen. Din kundgruppering och dina demografiska uppgifter kan också behandlas tillsammans med uppgifter i andra SOK-kundregister i den analys och rapportering som görs per kundgrupp för att utveckla affärsverksamheten. Denna information kan också användas för att förbättra kvaliteten på kundservicen och inriktningen av marknadsföringen, till exempel när du bokar ett rum på S-gruppens Sokos-hotell. I vissa situationer anlitar vi underleverantörer som behandlar kunduppgifter på uppdrag av oss och för vår räkning. De underleverantörer vi anlitar genomför exempelvis IT-tjänster, som underhåll av IT-system, kundkommunikation, marknadsförings- och kundundersökningskampanjer, tjänster inom betalning samt transport-/leveranstjänster i webbutiker. Underleverantörerna får tillgång till sådana personuppgifter som de behöver för att tillhandahålla oss den överenskomna tjänsten. I fråga om betaltjänstleverantörer i webbutiker kan de nödvändiga uppgifterna även inkludera kortinnehavarens namn och kontaktuppgifter. Betaltjänstleverantörer kan även behandla dessa uppgifter för egna ändamål, som för att genomföra sina rättsliga förpliktelser. Dessutom lämnar vi i begränsad omfattning ut personuppgifter om SOK:s och S-Bankens gemensamma kunder till SOK:s och S-Bankens gemensamma register, se punkt 10 i denna beskrivning.

6. Överföring av personuppgifter till tredjeländer eller till en internationell organisation samt tillämpade skyddsgarantier

Vi anlitar underleverantörer för behandling av personuppgifter och personuppgifter överförs begränsat utanför Europeiska unionen (EU) eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) för att tillhandahålla tjänster, utföra tekniskt underhåll och erbjuda support. Vi kan utföra sådana överföringar om Europeiska kommissionen har beslutat att nivån på mottagarlandets eller mottagarorganisationens dataskydd är tillräcklig eller vi annars kan säkerställa den tillräckliga nivån på personuppgifternas skydd i enlighet med den tillämpliga lagstiftningen till exempel genom att använda de standardavtalsklausuler som Europeiska kommissionen godkänt. Standardavtalsklausulerna som Europeiska kommissionen har godkänt finns här. Vi förutsätter att våra underleverantörer förbinder sig till de dataskydds- och datasäkerhetskrav som lagstiftningen och SOK ställer.

7. Följder av behandling av personuppgifter och allmän beskrivning av tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder

Vi skyddar dina personuppgifter omsorgsfullt med adekvata dataskydds- och datasäkerhetsmetoder. Våra systemleverantörer behandlar personuppgifterna i datasäkra serverutrymmen. Åtkomsten till personuppgifterna är begränsad och personalen har tystnadsplikt. I S-gruppen skyddar vi dina personuppgifter bland annat genom proaktiv riskhantering och säkerhetsplanering, metoder för att skydda datakommunikationen och genom att använda säkra utrymmen för utrustningen, åtkomstkontroll och säkerhetssystem. Fysiska dokument som innehåller personuppgifter förvaras efter den initiala behandlingen i låsta och brandsäkra förvaringsutrymmen. Beviljande och uppföljning av användarbehörigheter sker kontrollerat. Vi utbildar regelbundet vår personal som deltar i behandlingen av personuppgifter och ser till att även personalen hos våra samarbetspartner förstår att personuppgifter är konfidentiella och att det är viktigt att de behandlas på ett säkert sätt. Vi väljer våra underleverantörer med omsorg. Vi uppdaterar kontinuerligt vår interna praxis och våra anvisningar. Om dina personuppgifter trots alla våra säkerhetsåtgärder hamnar i orätta händer, börjar vi genast utreda det skedda och strävar efter att förhindra skador. Vi informerar behöriga myndigheter och de registrerade om personuppgiftsincidenter i enlighet med kraven i lagstiftningen.

8. Följder av att personuppgift inte lämnas vid avtal

En förutsättning för att bli ägarkund och ansluta sig till S-gruppens ägarkundssystem är att de uppgifter som krävs för ingående av avtal (namn, adress, en av Finlands folkbokföring given personbeteckning eller födelsedatum) lämnas. Om personuppgifter inte lämnas kan ett avtal inte ingås. En förutsättning för anslutning till ett ägarkundshushåll och S-gruppens ägarkundssystem är att de uppgifter som krävs för ingående av avtal (namn, adress, en av Finlands folkbokföring given personbeteckning eller födelsedatum) lämnas. En förutsättning för de tjänster som produceras utifrån uppgifterna i registret är att de uppgifter som är nödvändiga för ingående av varje serviceavtal lämnas. Uppgifterna som krävs för ingående av ett serviceavtal varierar enligt tjänst.

9. Uppgifter som är betydelsefulla för automatiserat beslutsfattande eller profilering

Vi använder inte uppgifterna i registret som grund för sådant automatiserat beslutsfattande eller sådan profilering som skulle ha rättsliga effekter för dig. Om du har aktiverat tjänsten Kerää ja skannaa genomför vi automatiskt beslutsfattande i tjänsten utgående från uppgifter om användningen av tjänsten och skannern. Du kan hänvisas till en kontrollräkning till kassan utgående från analysen.

10. Dataskydd gällande det gemensamma personuppgiftsansvaret för SOK:s och S-Bankens gemensamma kunduppgifter

10.1. Det gemensamma registrets syfte och registrerade Centrallaget för Handelslagen i Finland (SOK) som personuppgiftsansvarig och S-Banken Abp som personuppgiftsansvarig är gemensamma personuppgiftsansvariga för de uppgifter som presenteras i denna beskrivning. I denna beskrivning anger vi vilka som ingår i det gemensamma registret samt vilka uppgifter som behandlas i registret. Vi ger också information om hur de gemensamma personuppgiftsansvarigas roller har organiserats i förhållande till de registrerade. Detta avsnitt kompletterar dataskyddsbeskrivningarna för SOK:s och S-Bankens kundregister. Fysiska personer som omfattas av det gemensamma registret:
  • Kunder som samtidigt har en gällande ägarkundsrelation och S-Banken-kundrelation.
  • Kunder som har blivit ägarkunder i webbtjänsten Anslut dig som ägarkund.
  • Kunder som har lagts till i ett ägarkundshushåll i tjänsten Bankärenden för barn.
  • Kunder som har ingått ett avtal om aktivering av S-mobil.
S-gruppens och S-Bankens gemensamma uppgift är att producera förmåner och tjänster för sina kunder. Syftet med det gemensamma registret är att göra det möjligt att producera och utveckla dessa förmåner och tjänster så att du som registrerad på bästa möjliga sätt kan dra nytta av din kundrelation inom både butiksverksamheten och bankverksamheten. Med hjälp av det gemensamma registret kan vi också utveckla S-gruppens och S-Bankens gemensamma mobilapp S-mobil ytterligare. Med det gemensamma registret vill vi också se till att det är så enkelt som möjligt för dig att upprätthålla uppgifter gällande din kundrelation och hantera samtycken som finns i det gemensamma registret. Som personuppgiftsansvariga använder vi uppgifter som ingår i det gemensamma registret för de gemensamma ändamål som beskrivs nedan. Dessutom används uppgifterna separat för de ändamål som anges i dataskyddsbeskrivningarna för S-gruppens ägarkunds- och kundregister och S-Bankens kundregister. Nedan finns en förteckning över de gemensamma uppgifter som S-Banken och SOK behandlar för gemensamma ändamål.

Informationsområden som ingår i det gemensamma registret

10.2. Informationsområden som ingår i det gemensamma registret

Uppgift: Ändamål: Lagringstid för uppgifter i det gemensamma registret *) Rättslig grund:
Grundläggande uppgifter om en person (namn, personbeteckning, födelsetid, språk, dödsdag) Upprätthålla och uppdatera uppgifter för att kunna producera ägarkundsförmåner och personalförmåner. Så länge som kunden finns i det gemensamma registret på det sätt som beskrivs i stycke 1. Avtal
Kontaktuppgifter (permanent och tillfällig postadress, mobiltelefonnummer, annat telefonnummer, e-postadress) Upprätthålla och uppdatera uppgifter för att kunna producera ägarkundsförmåner och personalförmåner. Så länge som kunden finns i det gemensamma registret. Avtal
Uppgift om anslutning som kund via en digital kanal (webbtjänsten Bli ägarkund)Produktion av webbtjänsten Bli ägarkund.Sex månader efter att kunden blivit ägarkund. Avtal
Uppgift om att personen har blivit kund i en digital kanal i tjänsten Bankärenden för barnMöjliggöra att en minderårig läggs till i ett ägarkundshushåll som en del av tjänsten för aktivering av S-Bankens tjänster och produkter6 månader från användning av tjänstenAvtal
Uppgift om S-Bankens anslutningsförmånRapportering och tillhandahållande av gemensamma förmåner.Så länge som kunden är införd i det gemensamma registret. Dock i högst 18 månader efter anslutningen.Berättigat intresse
Personaluppgift (uppgift om anställning, uppgift om rätt till personalrabatt) Upprätthålla och uppdatera uppgifter för att kunna producera personalförmåner. Så länge som kunden finns i det gemensamma registret. Berättigat intresse
Ägarkundshushåll som kunden hör till, uppgift om personens roll i ägarkundshushållet, ägarkundshushållets giltighetstid samt medlems-/kundnummerUpprätthålla och uppdatera uppgifter för att kunna producera ägarkundsförmåner och personalförmåner. Så länge som kunden finns i det gemensamma registret. Avtal
Utbetalningskonto för förmåner (kontonummer för gällande utbetalningskonto för förmåner) Upprätthålla och uppdatera uppgifter för att kunna producera ägarkundsförmåner och personalförmåner. Upprätthålla och uppdatera uppgifter så att vi kan förbättra kunderfarenhet och utveckla affärsverksamhetenSå länge som kunden finns i det gemensamma registret. Avtal Berättigat intresse
S-Förmånskort Visa (korttyp, kortets giltighetstid, uppgift om vilket handelslag personen är medlem i, utifrån vilket kortet har beställts) Låta tillverka S-Förmånskort Visa-kort med kundens uppgifter. Göra utredningar som hänför sig till att producera ägarkundsförmåner. Så länge som kunden finns i det gemensamma registret. Avtal
Uppgifter om samtycken och förbud (direktmarknadsföringsförbud, e-postmarknadsföringstillstånd, mobilmarknadsföringstillstånd, tillstånd att rikta marknadsföring i kanaler utanför S-gruppen och S-Banken (Google, Meta, övriga), telefonmarknadsföringsförbud, förbud mot enkätundersökningar, uppgifter om förbud i Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry:s begränsningstjänst Robinson samt spärrmarkering) Upprätthålla och uppdatera uppgifter. Så länge som kunden finns i det gemensamma registret. Berättigat intresse
Uppgift om aktivering av S-mobil Producera tjänsten S-mobil. S-mobil-avtalets giltighetstid. Avtal
Reklamidentifierare insamlad från mobil enhet för identifiering av enheten Upprätthålla och uppdatera uppgifter. Så länge som samtycket gäller. Samtycke
Samtycken gällande S-mobil (för användning av platstjänster, mottagande av notiser och insamling av digitalt fotavtryck) Upprätthålla och uppdatera uppgifter. Inriktning av marknadsföring, innehåll och meddelanden. Förbättra kundupplevelsen och utveckla affärsverksamheten. Så länge som samtycket gäller. Dock högst under S-mobil-avtalets giltighetstid. Berättigat intresse
Kundrespons om S-mobil lämnad i S-mobil Utveckla appen S-mobil och besvara respons. 2 år. Berättigat intresse
Digitalt fotavtryck i S-mobil (behandling inom ramen för det gemensamma registret och utlämnande till S-Bankens och SOK:s kundregister) Förbättra kundupplevelsen samt kundsegmentering utifrån användningen av S-mobil, inriktning av marknadskommunikation och utveckling av S-mobil. 2 år, dock högst under S-mobil-avtalets giltighetstid. Samtycke
Användargränssnittsval som kunden har gjort i S-mobil Personalisering av gränssnittet för S-mobil. Valets giltighetstid, dock högst under S-mobil-avtalets giltighetstid. Avtal
Uppgift om att kunden har markerat en förmån som favorit och att en förmån har raderats bland favoriterna Personalisering av gränssnittet för S-mobil. Förbättra kundupplevelsen, rikta innehåll och utveckla S-mobil. Valets giltighetstid, dock högst under S-mobil-avtalets giltighetstid. Avtal
Kundsegmentering utifrån användningen av S-mobil Rekommendera och personalisera förmåner och tjänster. Personalisering av gränssnittet för S-mobil. Förbättra kundupplevelsen, rikta innehåll och utveckla S-mobil. 5 år, dock högst under S-mobil-avtalets giltighetstid. Berättigat intresse
Uppgift om aktivering av mobilbetalningstjänst Upprätthålla och uppdatera uppgifter för att kunna producera ägarkundsförmåner och personalförmåner. Så länge som kunden finns i det gemensamma registret och tjänsten har aktiverats. Avtal.
Uppgift om aktivering av S-Förmånskort mobilt Upprätthålla och uppdatera uppgifter för att kunna producera ägarkundsförmåner och personalförmåner. Så länge som kunden finns i det gemensamma registret och tjänsten har aktiverats. Avtal
* Personuppgifter behandlas också självständigt för egna ändamål som en del av SOK:s ägarkunds- och kundregister samt S-Bankens kundregister.

Mottagare och mottagargrupper av personuppgifter

10.3. Mottagare och mottagargrupper av personuppgifter Vi lämnar ut personuppgifter ur det gemensamma registret till S-gruppens ägarkunds- och kundregister samt till S-Bankens kundregister enligt tabellen ovan. Ändamålet med dessa uppgifter är bland annat att upprätthålla grundläggande uppgifter och utveckla S-mobil samt kundanalys. Vi kan lämna ut uppgifter ur registret till tredje parter i enlighet med dataskyddsbeskrivningarna för registren. Vi sörjer för att dataöverföringen är laglig när överföring av kunduppgifter utanför EU/EES är nödvändig för det tekniska genomförandet av behandlingen av personuppgifter. 10.4. Den registrerades rättigheter i det gemensamma registret Som registrerad kan du vända dig till vilken personuppgiftsansvarig som helst för att utöva dina rättigheter i fråga om de gemensamma uppgifterna. Vi rekommenderar att du vänder dig till den personuppgiftsansvarige som är relevant med tanke på genomförandet av dina rättigheter. När det gäller kundrelationen i butiksverksamheten kan du vända dig till SOK och när det gäller bankärenden till S-Banken. Om du anser att behandlingen av personuppgifter inte är laglig, har du rätt att inge klagomål till eller kontakta dataombudsmannens byrå som är tillsynsmyndighet. Du kan förhindra behandling av dina personuppgifter gällande reklam och analys genom att använda din förbudsrätt eller återkalla ditt samtycke. Till följd av detta kan exempelvis innehållet i S-mobil vara mindre personaliserat och vi kan inte rikta meddelanden eller reklam till dig på optimalt sätt.10.5. Kontaktuppgifter till parterna i det gemensamma registret
  • SOK:s dataskyddsombud: tietosuojavastaava@sok.fi
  • S-Bankens dataskyddsombud: tietosuojavastaava@s-pankki.fi

11. Personuppgiftsansvarig kontaktuppgifter

Centrallaget för Handelslagen i Finland SOK PB 1, 00088 S-gruppen S-gruppens ägarkundstjänst: 010 76 5859 Besöksadress: Flemingsgatan 34, 00510 Helsingfors FO-nummer 0116323–1 Kontaktperson för registret Om du behöver mer information om behandlingen av personuppgifter kan du kontakta oss per e-post på: tietosuoja.asiakkuus@sok.fi Dataskyddsombudets kontaktuppgifter tietosuojavastaava@sok.fi

12. Ändringar i integritetspolicyn

Uppdaterat 1.9.2025, ändringar:

  • I ägarkunds- och kundregistret samt i SOK:s och S-Bankens gemensamma register har vi som ändamål för behandling av personuppgifter lagt till inriktning av marknadsföring i externa kanaler, som från 1 september baserar sig på samtycke.
  • Vi har lagt till information om behandling av e-postadresser som har uppgetts för produktsäkerhetsändamål.
  • Vi har kompletterat personaliseringen av innehåll baserad på berättigat intresse genom att beskriva hur artificiell intelligens (AI) används vid personalisering av innehåll, till exempel sökresultat i webbutiker.
  • Vi har kompletterat uppgifter som hör till SOK:s och S-Bankens gemensamma register genom att lägga till exempelvis information om spärrmarkeringar så att den omfattas av registret. Ändringen gäller spärrmarkeringar som anmälts efter 1.9.2025.
FI: Asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin tietosuojaseloste EN: S Group’s co-op member and customer register - Privacy Policy Dataskydd i S-gruppen