Till startsidan
Till startsidan

S-gruppen betjänar mångsidigt

Gruppen bildas av 19 självständiga regionhandelslag samt Centrallaget för Handeslagen i Finland (SOK).

Vilka uppgifter samlar vi och vad använder vi dem till?

Vi inom S-gruppen producerar tjänster för våra kunder inom flera olika områden. SOK ansvarar för de tjänster som ser likadana ut i hela Finland. Hit hör exempelvis
  • ägarkundskap,
  • kundrelationer med hotell och restauranger,
  • nätbutiken eller
  • järnhandeln.
Vi använder också kunduppgifter til exempel för direktmarknadsföring och enkäter.Personuppgifter samlas också in genom kameraövervakning. De regionala andelslagen samlar in och använder personuppgifter lokalt för att producera tjänster inom sina egna områden, såsom kundrelationer hos bilaffärer eller frisörer.S-Banken tillhandahåller bank- och placeringstjänster och ansvarar för behandlingen av personuppgifter i anslutning till detta.Du hittar mer information om behandlingen av personuppgifter inom våra olika tjänster och branscher via navigeringen eller länkarna nedan.

Vanliga frågor

Nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna om kunddataskydd. Vi har delat in svaren efter ämne. Om du har en fråga som du inte hittar svaret på nedan, eller om du vill ge feedback på våra dataskyddssidor, vänligen kontakta tietosuojavastaava@sok.fi.

S-Förmånskortskunder

Hur vet jag om det finns uppgifter om mig i S-gruppens ägarkunds- och kundregister?

I S-gruppens ägarkunds- och kundregister sparas uppgifter om
  • andelslagens ägarkunder, det vill säga medlemmar
  • andra personer som hör till ägarkundshushåll samt
  • andra kunder som har beställt tjänster som produceras utifrån uppgifterna i detta register (t.ex. nyhetsbrev, S-användarkonto).
Om du har ett S-Förmånskort finns det uppgifter om dig i S-gruppens ägarkunds- och kundregister.Du kan ta reda på om det finns uppgifter om dig och vilka uppgifter om dig som finns i S-gruppens ägarkunds- och kundregister genom att logga in på S-användarkontot för att kontrollera dina uppgifter eller genom att beställa ett registerutdrag över dina uppgifter med hjälp av webbformuläret.

Vilka uppgifter om mnig samlas in i S-gruppens ägarkunds- och kundregister?

Vi samlar bland annat in uppgifter som du uppgett på avtalet om ägarkundskap, såsom namn, personbeteckning, kontaktuppgifter och tidpunkten då du anslöt dig som ägarkund, samt uppgifter som du gett oss senare i olika situationer där du använt tjänster, såsom uppgifter om köp och beställningar eller tjänster som du tagit i bruk.Vi samlar in information om dina inköp på produktnivå i
  • S-market-affärerna
  • Prisma-affärerna
  • Sale-affärerna
  • Alepa-affärerna
  • Sokos-affärerna
  • Emotion-affärerna
  • S-Rauta-affärerna
  • ABC-stationerna
  • S-gruppens restauranger (exempelvis Rosso, Amarillo, Coffee House, Presso, Frans & les Femmes, Pizza & Buffa)
  • Sokos-hotellen och Radisson Blu-hotellen i Finland
  • Nätbutiken Sokos.fi
  • Nätbutiken Prisma.fi
  • Nätbutiken S-kaupat.fi
Köpuppgifter från S-gruppens övriga verksamhetsställen och samarbetspartner som ger Bonus samlas in i registret i form av kvittonas slutsummor. Köpuppgifter används bland annat för beräkning av Bonus och andra förmåner som betalas som pengar, inriktning av marknadsföring och utveckling av affärsverksamheten. Vi sparar också information om utbetald Bonus och andra förmåner som betalas i pengar samt vart förmånerna betalats, vilka tjänster du tagit i bruk och din användning av webb- och mobiltjänster.Utförligare information om de personuppgifter som behandlas i S-gruppens ägarkundssystem och deras användningsändamål samt om dina rättigheter finns på den här webbplatsen om dataskydd samt i dataskyddsbeskrivningen för S-gruppens ägarkunds- och kundregister.Uppgifter som berör kundrelationer med S-banken hanteras i S-Bankens kundregister (www.s-pankki.fi).

Vad används mina personuppgifter till?

Uppgifter om ägarkunder används bland annat för Beräkning av Bonus, betalsättsförmån och återbetalning av överskott, medlemsadministration och skötseln av kundtjänst, kommunikation, inriktning av marknadsföring och innehåll samt tillhandahållande av förmåner och utveckling av S-gruppens affärsverksamhet, såsom urval och servicenätverk. Uppgifterna används också för att producera olika nyttotjänster för ägarkunderna, såsom tjänsten Mina köp.För att rikta marknadsföring och innehåll används bland annat grundläggande kunduppgifter, kundgruppering och köpuppgifter.Mer information om användningsändamålen för kunduppgifter finns på den här webbplatsen om dataskydd och i dataskyddsbeskrivningen för S-gruppens ägarkunds- och kundregister.

Hur kan jag kontrollera mina uppgifter?

Du kan kontrollera de uppgifter om dig som finns i S-gruppens ägarkunds- och kundregister genom att logga in i S-användarkonto på adressen s-användarkonto.fi eller genom att beställa ett registerutdrag över dina uppgifter med hjälp av webbformuläret.I S-användarkontot kan du kontrollera dina uppgifter och spara dem åt dig själv. Uppgifter som beställts via webbformuläret skickas till dig per post som rekommenderat brev. Var beredd på att bevisa din identitet när du hämtar försändelsen.

Hur kan jag förbjuda enkäter?

Om du inte vill få opinions- och marknadsundersökningar, exempelvis kundnöjdhetsundersökningar, kan du meddela om ett förbud mot enkäter till S-gruppens ägarkunds- och kundregister. Du kan meddela om ett förbud
  • genom en länk i meddelanden om enkäter som skickas per e-post
  • genom att logga in i S-användarkonto på adressen s-användarkonto.fi. och själv lägga till ett förbud i dina uppgifter
  • genom att besöka ägarkundstjänsten (i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer)
  • genom att skicka en begäran om ett förbud med responsblanketten (välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-förmånskortet och Bonus) eller
  • genom att ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9-16, samtalets pris 0,084 €/min.)
Förbudet påverkar de processer för att plocka ut adresser som genomförs efter att du meddelat om förbudet. I vissa fall kan du få en enkät ännu efter att du meddelat om förbudet, om adresserna för nästa enkät redan plockats ut innan du meddelade om förbudet.

Vilken nytta har jag av att mina kunduppgifter samlas in?

Vi använder de insamlade kunduppgifterna till gagn för ägarkunderna genom att med hjälp av tjänsterna producera tjänster och förmåner.Förutom genom Bonus, betalsättsförmån och återbetalning av överskott har ägarkunderna nytta av användningen av kunduppgifter bland annat genom urval, serviceutbud och nätverk av serviceställen som bättre motsvarar deras behov samt genom välriktad marknadsföring och kommunikation.Uppgifterna används också för att producera olika nyttotjänster för ägarkunderna. I tjänsten Mina köp kan du se dina egna inköp visualiserade på olika sätt och exempelvis kontrollera hur stor andel av dina inköp som är inhemska eller storleken på deras koldioxidavtryck.Mer information om de uppgifter som samlas in i S-gruppens ägarkunds- och kundregister samt användningsändamålen för dem finns på den här webbplatsen om dataskydd samt i dataskyddsbeskrivningen för S-gruppens ägarkunds- och kundregister.

Hur kan jag förbjuda behandlingen av specifika köpuppgifter?

Du kan förbjuda insamling och användning av specifik information på produktnivå om dina inköp. Du kan meddela om ett förbud
  • genom att logga in i S-användarkonto på adressen s-användarkonto.fi och själv lägga till ett förbud i dina uppgifter
  • genom att logga in i S-mobil
  • genom att besöka ägarkundstjänsten (i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer)
  • genom att skicka en begäran om ett förbud med responsblanketten (välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-förmånskortet och Bonus) eller
  • genom att ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9-16, samtalets pris 0,084 €/min.)
Observera att ett förbud innebär att du inte längre kan använda nyttotjänster som kräver specifika köpuppgifter, såsom tjänsten Mina köp.

Kan jag få Bonus för mina inköp även om jag förbjuder insamling av specifik information om mina inköp?

Ja. Du kan samla in Bonus även om du förbjuder insamling av specificerade köpuppgifter. Om du förbjuder att vi sparar mer detaljerade uppgifter om dina köp än kvittots slutsumma kan du dock inte använda de nyttotjänster som behöver specifika uppgifter om dina inköp, såsom tjänsten Mina köp eller den smarta inköpslistan. Utan specifika köpuppgifter kan vi inte heller rikta marknadsföring och webbplatsinnehåll så väl som möjligt utifrån just dina behov.

Hur kan jag förbjuda marknadsföring?

Kunden har alltid rätt att förbjuda direktmarknadsföring. Du kan meddela om ett förbud mot direktmarknadsföring till S-gruppens ägarkunds- och kundregister. I så fall kan vi inte skicka någon som helst typ av marknadsföring till dig eller använda dina personuppgifter för att rikta innehåll. Om du förbjudit direktmarknadsföring kan vi inte heller exempelvis skicka tidningen Samarbete till ägarkundshushållets huvudsakliga medlem eller skicka e-postmeddelanden om bonusläget. Om du vill få exempelvis meddelanden om bonusläget, men inte direktmarknadsföring, kan du ställa upp mer detaljerade begränsningar för den kommunikation som skickas till dig.

Hur länge sparar ni mina uppgifter?

Dina personuppgifter kommer endast att lagras så länge det är nödvändigt. Det behandlingsunderlag som definieras för personuppgifterna i S-gruppens ägarkund- och kundregister skapar ramarna för lagringstiden. Lagringstiden för behandling av personuppgifter utifrån lagen kommer direkt från lagen. Lagringstiden för behandling av personuppgifter baserat på avtal, samtycke och berättigat intresse kan bestämmas av den personuppgiftsansvarige. Lagringstiden för denna information påverkas också av nödvändigheten av informationen för att lösa felsituationer och möjliggöra kundens kontinuitet.Kunden har i princip möjlighet att begära radering av uppgifter som den personuppgiftsansvarige inte har en laglig skyldighet att lagra. Om du inte vill att vi ska behandla dina personuppgifter kan du begära att alla eller delar av dina personuppgifter raderas. Observera dock att om du är kundägare, d.v.s. medlem, i ett handelslag så kan vi inte radera alla dina uppgifter, eftersom handelslagen kräver att du för enmedlemslista över handelslagets medlemmar och bokföringslagen kräver att du att förvara dokumentbevis för monetära transaktioner. Om du vill att dina uppgifter ska raderas, vänligen kontakta:
  • genom responsblanket (välj kundägande, S-Etukortti och Bonus som ämne)

Vart ska jag meddela om mitt namn eller min adress ändras?

Om du gör en officiell adressändring hos magistraten och inte har förbjudit uppdatering av kundregister via befolkningsdatasystemet, får vi automatiskt information om din ändrade adress från befolkningsdatasystemet. Om du har förbjudit uppdatering av kundregister via befolkningsdatasystemet kan du meddela din nya adress till oss genom att besöka ägarkundtjänsten (i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer, var beredd på att bevisa din identitet) eller ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9-16, samtalets pris 0,084 €/min.).

Var kan jag hantera kontaktuppgifter, marknadsföringstillstånd och förbud?

Du kan uppdatera dina elektroniska kontaktuppgifter (e-postadress och mobilnummer) samt ge tillstånd och förbud gällande behandlingen av dina personuppgifter genom att logga in i S-användarkonto på adressen s-användarkonto.fi, besöka ägarkundstjänsten (i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer), skicka ett meddelande med responsblankett (välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-förmånskortet och Bonus) eller ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9-16, samtalets pris 0,084 €/min.).

Vad ska jag göra om det finns del i mina kunduppgifter?

Vissa personuppgifter kan du uppdatera själv genom att logga in i S-användarkonto på adressen s-användarkonto.fi. Du kan också besöka ägarkundstjänsten (i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer), skicka ett meddelande med responsblankett (välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-förmånskortet och Bonus) eller ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9-16, samtalets pris 0,084 €/min.).

Vem ska jag kontakta om jag misstänker att någon annan har sett mina uppgifter?

Om du misstänker att dina personuppgifter hamnat i fel händer ska du utan dröjsmål kontakta den personuppgiftsansvarige på adressen tietosuoja.asiakkuus@sok.fi. Du kan också kontakta S-gruppens dataskyddsombud på adressen tietosuojavastaava@sok.fi.

Var hittar jag mer information om ägrakundskapet?

Mer information om ägarkundskapet, ägarkundsförmånerna och exempelvis hur du blir ägarkund får du
  • på vår webbplats på adressen www.s-kanava.fi
  • genom att besöka ägarkundstjänsten, som finns i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer. Serviceställena och deras öppettider hittar du här (sök på asiakasomistajapalvelu)
  • genom att ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9-16, samtalets pris 0,084 €/min.) eller
  • genom att skicka en fråga med responsblanketten (välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-förmånskortet och Bonus)

Utlämningar av personuppgifter

Om du även är kund hos S-Banken meddelar vi S-Banken om uppdateringar i dina basuppgifter och kontaktuppgifter. Vi meddelar skattemyndigheten om räntor på andelsavgifter som vi betalat och återbetalningar av kapital till medlemmar som lämnat andelslaget. Vi kan också lämna ut information till myndigheter om de begär ut information i enlighet med lagstiftningen.Till samarbetspartner som tillhör ägarkundssystemet lämnar vi ut dina uppgifter endast på uppdrag av dig. Det vill säga exempelvis när du registrerar dig som ägarkund hos en samarbetspartner för att få Bonus på tjänster som betalas mot faktura.

Personuppgifter om minderåriga

I S-gruppens ägarkunds- och kundregister behandlar vi även personuppgifter om minderåriga. Det finns ingen nedre åldersgräns för att bli ägarkund, och även minderåriga kan anslutas till ägarkundshushåll.För anslutningen som ägarkund eller ägarkundshushåll ingås ett avtal. Avtal för minderårigas del ingås alltid av en vårdnadshavare, som samtidigt godkänner att den minderåriga ansluter sig till S-gruppens ägarkundssystem och att personuppgifter behandlas i samband med detta.Vi kan också rikta marknadsföring till minderåriga, med vissa begränsningar.Vid direktmarknadsföring till minderåriga följer vi alltid lagstiftningen och myndighetsföreskrifter.

Hotell- och restaurangkunder

Vilka uppgifter samlas in om mig?

Vi samlar in sådana uppgifter om våra kunder som vi behöver för att genomföra hotellvistelsen, restaurangbesöket eller mötesbokningen samt tillhandahålla god kundservice. För en hotellövernattning behöver vi ditt namn och dina kontaktuppgifter. Lagen kräver också att gästerna på alla hotell fyller i en så kallad resandeanmälan. Med hjälp av resandeanmälan kan vi komplettera uppgifterna om din bokning och övernattning i vårt bokningssystem med din hemadress, men vi sparar inte exempelvis din personbeteckning i vårt bokningssystem. Vi behandlar också bland annat uppgifter om dina kommande och tidigare övernattningar för att säkerställa att du får en så bra upplevelse och service som möjligt under ditt besök.Om du hör till S-Card-stamkundsprogrammet samlar vi in uppgifter om dina övernattningar och köp för att kunna upprätthålla ditt medlemskap och för att du ska kunna använda dina stamkundsförmåner.Mer information om de personuppgifter som samlas in och grunderna för behandling av dem finns på https://www.sokoshotels.fi/sv/registerdeklaration och https://www.radissonhotels.com/sv-se/sekretess

Vart ska jag meddela om det finns fel i mina uppgifter?

När du kommer till vårt hotell ska du kontrollera i den förhandsifyllda resandeanmälan att de uppgifter som vi har stämmer. Om dina uppgifter har ändrats ska du berätta det för personalen i receptionen, så korrigerar vi dina uppgifter.Om du är ägarkund eller S-Card-stamkund och har gjort din bokning som inloggad användare på webbplatsen www.sokoshotels.fi, får vi dina kontaktuppgifter från ägarkunds- eller S-Card-systemet. Vi får automatiskt information om ägarkunders adressändringar från Befolkningsregistercentralen, om du inte har förbjudit denna uppdateringstjänst. Dina uppdaterade adressuppgifter används i samband med din nästa bokning.

Vad används mina personuppgifter till?

Vi vill betjäna dig med hänsyn till dina behov och önskemål. När vi behandlar uppgifter om ditt kön eller dina tidigare eller kommande bokningar kan vi fylla i din resandeanmälan åt dig i förväg, beakta dina önskemål på hotellen och restaurangerna eller uppmärksamma dig vid högtider eller när du fyller år. Turistbranschen är en upplevelsebransch, där en övernattning eller ett restaurangbesök handlar om mer än bara de fysiska ramarna.Med ditt samtycke kan vi också skicka direktmarknadsföring till dig. Du kan när som helst förbjuda direktmarknadsföring.

Hur kan jag förbjuda marknadsföring?

Ett tillstånd för direktmarknadsföring som getts till S-gruppen, och som även gäller direktmarknadsföring från våra hotell och restauranger, kan dras tillbaka på flera sätt.
  • Du kan dra tillbaka ett samtycke till direktmarknadsföring som du gett genom att logga in i Oma S-kanava
  • Genom att besöka ägarkundstjänsten (i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer)
  • Genom att skicka en begäran om annullering av samtycke till direktmarknadsföring med responsblanketten (välj ämnet Asiakasomistajuus, S-Etukortti ja Bonus)
  • Genom att ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5858 (mån–fre kl. 8–20, samtalets pris 0,084 €/min.) eller
  • Genom att skicka e-post till adressen asiakkuus@sok.fi.
Prenumerationer på nyhetsbrev eller marknadsföringsmeddelanden kan annulleras genom en länk i slutet av nyhetsbrevet. Hotellens personal har inte möjlighet att annullera prenumerationer på nyhetsbrev, eftersom vi inte behandlar uppgifter om prenumerationer på nyhetsbrev i hotellens bokningssystem.

Hur länge sparas mina uppgifter?

Dina uppgifter raderas automatiskt ur vårt system när det har gått tre år sedan din senaste övernattning och du inte har några gällande bokningar.

Vart lämnas mina uppgifter ut?

I olika skeden av bokningen kan vi använda utomstående serviceproducenter för olika uppgifter som hänför sig till kundservicen och skötseln av kundrelationen. Alla våra samarbetspartner följer S-gruppens principer i behandlingen av kunduppgifter och vi har ingått avtal om informationshanteringen med dem.När du bokar övernattning på ett Radisson Blu-hotell i Finland överlåts uppgifterna om bokningen även till Radisson Hotel Group, som är en självständig personuppgiftsansvarig. Mer information om dataskyddet inom Radisson Hotels Group finns på https://www.radissonhotels.com/sv-se/sekretess.Vi överlåter dina adressuppgifter inom S-gruppen för att sammanställa information om ägarkunders Bonusköp och S-Card-kunders poäng. Om du vill samla poäng för ett flygbolags stamkundsprogram kan uppgifter om dina övernattningar även lämnas ut till samarbetspartner.

Varför måste jag fylla i en resandeanmälan och varför behöver ni min peronbeteckning?

Lagen om inkvarterings- och förplägnadsverksamhet förpliktigar hotellen att föra ett så kallat resanderegister. Därför ber vi dig fylla i en resandeanmälan när du kommer till hotellet. För deltagare i gruppresor kan man göra en gemensam resandeanmälan. Resandeanmälningarna samlas in i ett resanderegister, som förvaras på hotellet.Genom resandeanmälan samlar man in resenärens fullständiga namn och finländska personbeteckning eller födelsedatum samt nationalitet, om resenären inte är finländare. I anmälan anges också medföljande makes/makas och minderåriga barns fullständiga namn och finländska personbeteckningar eller, om de inte har sådana, födelsedatum och resenärens adressuppgifter. I resandeanmälan anges också det land från vilket resenären kom till Finland, numret på resenärens resedokument samt de datum då resenären ankommer till respektive lämnar hotellet. De uppgifter som uppgetts i resandeanmälan kan införas i SOK:s kundregister för resebransch- och förplägnadsverksamheten, förutom personbeteckningen, som endast behandlas i resanderegistret.Resandeanmälan och resenärens uppgifter sparas i ett år från det att resandeanmälan undertecknats, varefter de förstörs. Ett undantag är att uppgifter som används för kundbetjäning och direktmarknadsföring kan sparas längre i SOK:s kundregister för resebransch- och förplägnadsverksamheten.Uppgifter om resenärer kan lämnas ut till myndigheter i enlighet med lagstiftningens villkor och skyldigheter, till exempel när vi svarar på myndigheters uppgiftsförfrågningar.

Varför har jag fått en kund- eller undersökningsenkät?

Vid hotellbokningar ska man vanligen uppge en e-postadress, som vi vid behov använder för att kontakta kunden. Vi kan också be om respons på din övernattning. Enkäten skickas automatiskt till den e-postadress som angetts i bokningen. Med hjälp av kundrespons kan vi förbättra våra tjänster.Ibland kan det hända att du får en kundresponsenkät fastän du inte övernattat på något av våra hotell på ett tag. Det kan bero på att du någon gång har bokat övernattning åt någon annan, och din e-postadress då har kopplats till den andra personens uppgifter exempelvis för att skicka bokningsbekräftelsen. En annan kund kan också av misstag ha uppgett fel e-postadress i samband med sin bokning. Om du upptäcker fel, kontakta oss via tietosuoja.mara@sok.fi så korrigerar vi dina uppgifter.

S-Business kunder

Vilka uppgifter samlas in om mig?

Vi samlar in följande uppgifter om våra kunder:
  • namn och kontaktuppgifter (t.ex. telefonnummer, e-postadress, kortets leveransadress, faktureringsadress)
  • modersmål
  • eventuellt förbud mot marknadsföring
  • bilens registreringsnummer vid bränslefakturering
  • köptransaktioner
  • chattsamtal

Vart ska jag meddela om det finns fel i mina uppgifter?

Du kan kontakta S-Business kundtjänst via adressen s-business@sok.fi.

Vad används mina personuppgifter till?

Vi använder personuppgifter för att producera tjänsten (t.ex. beställning av S-Business-kort, fakturering) samt för kommunikation med kunderna. Uppgifter i vårt kundregister kan också behandlas för S-gruppens sammanslutningars och samarbetspartners marknadsföringsändamål.

Varför får jag marknadsföring av er till min arbets e-post?

Vi kan skicka ut kundinformation om S-Business-förmåner eller nya funktioner samt elektronisk marknadsföring (e-post eller mobil) till våra kunder. Vi kan till exempel skicka uppgifterna om kortets nya funktioner och användningsmöjligheter på S-gruppens verksamhetsställen per e-post.

Hur kan jag förbjuda marknadsföring?

Du kan förbjuda direktmarknadsföring genom att kontakta vår kundtjänst på s-business@sok.fi.