Till startsidan
Till startsidan

Det finns cirka 40 000 av oss

Dataskydd är en del av allt vårt arbete.
I fråga om våra anställda och arbetssökande behandlar vi endast personuppgifter som är lagstadgade och som behövs för anställningen, exempelvis för utbetalning av lön. Vi förvarar och behandlar personuppgifter om våra nuvarande anställda och anställda som slutat hos oss. Uppgifterna förvaras efter att anställningen upphört endast för den tid vi kan ha behov av uppgifterna, till exempel för att skriva ett arbetsintyg för en anställd som avslutat sin anställning hos oss. Uppgifter som sparats om våra arbetssökande förvaras under den lagstadgade tiden för överklagande vid en rekryteringssituation. Arbetsgivarföretagen inom S-gruppen fungerar i regel som självständiga personuppgiftsansvariga i fråga om sina egna anställdas och arbetssökandes personuppgifter. Uppgifterna sparas alltså i det enskilda företagets, exempelvis andelslagets eller SOK:s, register över arbetssökande eller anställda. Du hittar kontaktuppgifter till S-gruppens personuppgiftsansvariga via denna länk.

Arbetssökare

Vilka uppgifter om mig finns i rekryteringssystemet?

På den här sidan hittar du svar på vanliga frågor om dataskydd från våra arbetssökande.Om du undrar över något som du inte hittar svar på här, eller om du vill ge respons på vår dataskyddswebbplats, kan du kontakta oss via tietosuojavastaava@sok.fi.Du kan se de uppgifter om dig som finns sparade i vårt rekryteringssystem genom att själv logga in i systemet.I systemet finns de uppgifter som du själv gett oss när du sökte arbete. Vi kan också ha andra uppgifter om dig, såsom exempelvis ett lämplighetsutlåtande (för expertuppgifter) eller eventuella andra utredningar. Angående dessa uppgifter kan du kontakta personalavdelningen på det företag inom S-gruppen (exempelvis ett andelslag eller SOK) som din ansökan gällde. Du hittar kontaktuppgifter via denna länk.

Har ni ett formulär jag kan använda för att begära ut mina uppgifter?

Du kan se de uppgifter om dig som finns sparade i vårt rekryteringssystem genom att själv logga in i systemet. Du behöver inte fylla i något särskilt formulär.

Hur länge sparar ni mina uppgifter?

Vi sparar uppgifterna om din arbetsansökan i högst två och halv år efter att rekryteringen i fråga har stängts. Därefter raderas uppgifterna automatiskt. Förvaringstiderna grundar sig på tidsfristerna för att väcka talan enligt jämställdhets- och diskrimineringslagarna.

Vem kan jag kontakta i frågor som gäller behandlingen av mina personuppgifter?

Kontakta personalavdelningen hos det företag inom S-gruppen som ärendet gäller (exempelvis ett andelslag eller SOK). Du kan också skicka ett meddelande till företagets dataskyddsadress. Du hittar kontaktuppgifter via denna länk.

Vad ska jag göra om jag vill att alla uppgifter om mig ska raderas ur systemen?

Kontakta personalavdelningen hos det företag inom S-gruppen som ärendet gäller (exempelvis ett andelslag eller SOK). Du kan också skicka ett meddelande till det berörda arbetsgivarföretagets dataskyddsadress. Du hittar kontaktuppgifter via denna länk. Observera dock att vi inte nödvändigtvis kan radera alla dina uppgifter genast. Om du har sökt till en ledig arbetsplats hos oss sparar vi uppgifterna om de sökande tills tiden för att bestrida valet av arbetstagare har löpt ut.

Anställda

Vad används mina personuppgifter till?

Vi samlar endast in sådana uppgifter om dig som behövs för ditt anställningsförhållande. Utöver dina kontaktuppgifter behöver vi exempelvis dina bankkontouppgifter för att kunna betala din lön. Vi ber dig också att ge information om en kontaktperson för nödsituationer, så att vi vet vem vi kan kontakta om du råkar ut för en nödsituation. Under din anställning samlar vi också in uppgifter om ditt hälsotillstånd, om du exempelvis blir tvungen att vara frånvarande från arbetet på grund av sjukdom.

Vilka kan se mina uppgifter?

Vi har detaljerat definierat de roller och personer som kan se olika nivåer av uppgifter om anställda. Du kan också se grundläggande uppgifter om dina arbetskamrater inom S-gruppen, såsom namn, plats i organisationen och arbetsgivarföretag i HR-systemet. Din chef har naturligtvis tillgång till dina uppgifter. På HR-avdelningen och inom löneräkningen finns också personer som med anledning av sina arbetsuppgifter har rätt att se och behandla de anställdas personuppgifter.

Hur kan jag kontrollera mina uppgifter?

Du kan själv kontrollera de uppgifter om dig som finns i HR-systemet direkt i systemet. Om du vill kontrollera de uppgifter om dig som finns annanstans kan du kontakta din arbetsgivares personalavdelning.

Vart ska jag meddela om det finns fel i mina uppgifter eller om någon uppgift har ändrats?

Kontakta din chef, om du inte själv kan uppdatera de felaktiga uppgifterna exempelvis i HR-systemet.

Jag arbetar inte längre inom S-gruppen och vill inte att mina uppgifter förvaras hos min tidigare arbetsgivare. Vad ska jag göra om jag vill att alla uppgifter om mig ska raderas ur systemen?

Som arbetsgivare har vi rätt att spara en begränsad mängd uppgifter om dig ännu efter att din anställning har upphört. Du har exempelvis rätt att begära ett arbetsintyg ännu 10 år efter att ditt anställningsförhållande upphört, och för att kunna skriva ett sådant behöver vi spara nödvändiga uppgifter om dig tillräckligt länge. Vi har också rätt att spara dina uppgifter så länge som det enligt lagen kan uppstå en tvist i efterhand om något som gäller din anställning.