Uppgifter om dig i S-gruppens ägarkunds- och kundregister
Har du använt S-Förmånskortet eller beställt vårt nyhetsbrev till din e-postadress? Har du loggat in på ditt S-användarkonto för att beställa mat hem med robotleverans? Använder du S-mobil? Syftet med S-gruppens ägarkundsystem är att förverkliga S-gruppens grundläggande uppgift – att tillhandahålla tjänster och förmåner för våra ägarkunder. För att lyckas med detta behöver vi information om våra kunder.Det finns uppgifter om dig i S-gruppens ägarkunds- och kundregister om
- du är ägarkund, det vill säga medlem, i ett andelslag
- du tillhör ett ägarkundshushåll eller
- du har gett kundrespons eller tagit i bruk någon av våra tjänster, exempelvis identifieringstjänster.
Hur kontrollerar jag mina egna uppgifter?
Du kan enkelt kontrollera, skriva ut och spara dina uppgifter i S-gruppens ägarkunds- och kundregister genom att logga in på ditt S-användarkonto. På ditt S-användarkonto kan du beställa och ladda ner elektroniska registerutdrag, som till exempel innehåller grundläggande uppgifter om din ägarkundsrelation, dina inköp och kundgrupperna. Du ser dina lagrade uppgifter under Omat tiedot/Rekisteritiedot (Mina uppgifter/Registeruppgifter). Kontroll av personuppgifter kräver stark autentisering med webbankskoder.En kopia av de uppgifter som vi har om dig kan du också beställa genom att göra en begäran på vår registerutdragsblankett efter stark autentisering eller genom att skicka ett meddelande på responsblanketten (välj ägarkundsrelation, S-Förmånskort och Bonus som ämne). Håll din information uppdateradDu kan även uppdatera dina personuppgifter på ditt S-användarkontot, i S-mobil och i ägarkundstjänsten (på nästan alla Prisma och Sokos), genom att skicka ett meddelande på responsblanketten (välj Ägarkundsrelation, S-Förmånskort och Bonus som ämne) eller genom att ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på 010 76 5858. Vi får information om adress- och namnändringar direkt från befolkningsdatasystemet, om du har meddelat om ändringen dit och inte via befolkningsdatasystemet har förbjudit uppdatering av kundregister eller meddelat något annat förbud som förhindrar uppdatering.
Vanliga frågor
Nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna om kunddataskydd. Vi har delat in svaren efter ämne. Om du har en fråga som du inte hittar svaret på nedan, eller om du vill ge feedback på våra dataskyddssidor, vänligen kontakta tietosuojustaavastaava@sok.fi.S-Förmånskortskunder
Hur vet jag om det finns uppgifter om mig i S-gruppens ägarkunds- och kundregister?
Hur vet jag om det finns uppgifter om mig i S-gruppens ägarkunds- och kundregister?
I S-gruppens ägarkunds- och kundregister sparas uppgifter om
- andelslagens ägarkunder, det vill säga medlemmar
- andra personer som hör till ägarkundshushåll samt
- andra kunder som har beställt tjänster som produceras utifrån uppgifterna i detta register (t.ex. nyhetsbrev, S-användarkonto).
Vilka uppgifter om mnig samlas in i S-gruppens ägarkunds- och kundregister?
Vilka uppgifter om mnig samlas in i S-gruppens ägarkunds- och kundregister?
Vi samlar bland annat in uppgifter som du uppgett på avtalet om ägarkundskap, såsom namn, personbeteckning, kontaktuppgifter och tidpunkten då du anslöt dig som ägarkund, samt uppgifter som du gett oss senare i olika situationer där du använt tjänster, såsom uppgifter om köp och beställningar eller tjänster som du tagit i bruk.Vi samlar in information om dina inköp på produktnivå i
- S-market-affärerna
- Prisma-affärerna
- Sale-affärerna
- Alepa-affärerna
- Sokos-affärerna
- Emotion-affärerna
- S-Rauta-affärerna
- ABC-stationerna
- S-gruppens restauranger (exempelvis Rosso, Amarillo, Coffee House, Presso, Frans & les Femmes, Pizza & Buffa)
- Sokos-hotellen och Radisson Blu-hotellen i Finland
- Nätbutiken Sokos.fi
- Nätbutiken Prisma.fi
- Nätbutiken S-kaupat.fi
Vad används mina personuppgifter till?
Vad används mina personuppgifter till?
Uppgifter om ägarkunder används bland annat för Beräkning av Bonus, betalsättsförmån och återbetalning av överskott, medlemsadministration och skötseln av kundtjänst, kommunikation, inriktning av marknadsföring och innehåll samt tillhandahållande av förmåner och utveckling av S-gruppens affärsverksamhet, såsom urval och servicenätverk. Uppgifterna används också för att producera olika nyttotjänster för ägarkunderna, såsom tjänsten Mina köp.För att rikta marknadsföring och innehåll används bland annat grundläggande kunduppgifter, kundgruppering och köpuppgifter.Mer information om användningsändamålen för kunduppgifter finns på den här webbplatsen om dataskydd och i dataskyddsbeskrivningen för S-gruppens ägarkunds- och kundregister.
Hur kan jag kontrollera mina uppgifter?
Hur kan jag kontrollera mina uppgifter?
Du kan kontrollera de uppgifter om dig som finns i S-gruppens ägarkunds- och kundregister genom att logga in i S-användarkonto på adressen s-användarkonto.fi eller genom att beställa ett registerutdrag över dina uppgifter med hjälp av webbformuläret.I S-användarkontot kan du kontrollera dina uppgifter och spara dem åt dig själv. Uppgifter som beställts via webbformuläret skickas till dig per post som rekommenderat brev. Var beredd på att bevisa din identitet när du hämtar försändelsen.
Hur kan jag förbjuda enkäter?
Hur kan jag förbjuda enkäter?
Om du inte vill få opinions- och marknadsundersökningar, exempelvis kundnöjdhetsundersökningar, kan du meddela om ett förbud mot enkäter till S-gruppens ägarkunds- och kundregister. Du kan meddela om ett förbud
- genom en länk i meddelanden om enkäter som skickas per e-post
- genom att logga in i S-användarkonto på adressen s-användarkonto.fi. och själv lägga till ett förbud i dina uppgifter
- genom att besöka ägarkundstjänsten (i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer)
- genom att skicka en begäran om ett förbud med responsblanketten (välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-förmånskortet och Bonus) eller
- genom att ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9-16, samtalets pris 0,084 €/min.)
Vilken nytta har jag av att mina kunduppgifter samlas in?
Vilken nytta har jag av att mina kunduppgifter samlas in?
Vi använder de insamlade kunduppgifterna till gagn för ägarkunderna genom att med hjälp av tjänsterna producera tjänster och förmåner.Förutom genom Bonus, betalsättsförmån och återbetalning av överskott har ägarkunderna nytta av användningen av kunduppgifter bland annat genom urval, serviceutbud och nätverk av serviceställen som bättre motsvarar deras behov samt genom välriktad marknadsföring och kommunikation.Uppgifterna används också för att producera olika nyttotjänster för ägarkunderna. I tjänsten Mina köp kan du se dina egna inköp visualiserade på olika sätt och exempelvis kontrollera hur stor andel av dina inköp som är inhemska eller storleken på deras koldioxidavtryck.Mer information om de uppgifter som samlas in i S-gruppens ägarkunds- och kundregister samt användningsändamålen för dem finns på den här webbplatsen om dataskydd samt i dataskyddsbeskrivningen för S-gruppens ägarkunds- och kundregister.
Hur kan jag förbjuda behandlingen av specifika köpuppgifter?
Hur kan jag förbjuda behandlingen av specifika köpuppgifter?
Du kan förbjuda insamling och användning av specifik information på produktnivå om dina inköp. Du kan meddela om ett förbud
- genom att logga in i S-användarkonto på adressen s-användarkonto.fi och själv lägga till ett förbud i dina uppgifter
- genom att logga in i S-mobil
- genom att besöka ägarkundstjänsten (i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer)
- genom att skicka en begäran om ett förbud med responsblanketten (välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-förmånskortet och Bonus) eller
- genom att ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9-16, samtalets pris 0,084 €/min.)
Kan jag få Bonus för mina inköp även om jag förbjuder insamling av specifik information om mina inköp?
Kan jag få Bonus för mina inköp även om jag förbjuder insamling av specifik information om mina inköp?
Ja. Du kan samla in Bonus även om du förbjuder insamling av specificerade köpuppgifter. Om du förbjuder att vi sparar mer detaljerade uppgifter om dina köp än kvittots slutsumma kan du dock inte använda de nyttotjänster som behöver specifika uppgifter om dina inköp, såsom tjänsten Mina köp eller den smarta inköpslistan. Utan specifika köpuppgifter kan vi inte heller rikta marknadsföring och webbplatsinnehåll så väl som möjligt utifrån just dina behov.
Hur kan jag förbjuda marknadsföring?
Hur kan jag förbjuda marknadsföring?
Kunden har alltid rätt att förbjuda direktmarknadsföring. Du kan meddela om ett förbud mot direktmarknadsföring till S-gruppens ägarkunds- och kundregister. I så fall kan vi inte skicka någon som helst typ av marknadsföring till dig eller använda dina personuppgifter för att rikta innehåll. Om du förbjudit direktmarknadsföring kan vi inte heller exempelvis skicka tidningen Samarbete till ägarkundshushållets huvudsakliga medlem eller skicka e-postmeddelanden om bonusläget. Om du vill få exempelvis meddelanden om bonusläget, men inte direktmarknadsföring, kan du ställa upp mer detaljerade begränsningar för den kommunikation som skickas till dig.
Hur länge sparar ni mina uppgifter?
Hur länge sparar ni mina uppgifter?
Dina personuppgifter kommer endast att lagras så länge det är nödvändigt. Det behandlingsunderlag som definieras för personuppgifterna i S-gruppens ägarkund- och kundregister skapar ramarna för lagringstiden. Lagringstiden för behandling av personuppgifter utifrån lagen kommer direkt från lagen. Lagringstiden för behandling av personuppgifter baserat på avtal, samtycke och berättigat intresse kan bestämmas av den personuppgiftsansvarige. Lagringstiden för denna information påverkas också av nödvändigheten av informationen för att lösa felsituationer och möjliggöra kundens kontinuitet.Kunden har i princip möjlighet att begära radering av uppgifter som den personuppgiftsansvarige inte har en laglig skyldighet att lagra. Om du inte vill att vi ska behandla dina personuppgifter kan du begära att alla eller delar av dina personuppgifter raderas. Observera dock att om du är kundägare, d.v.s. medlem, i ett handelslag så kan vi inte radera alla dina uppgifter, eftersom handelslagen kräver att du för enmedlemslista över handelslagets medlemmar och bokföringslagen kräver att du att förvara dokumentbevis för monetära transaktioner. Om du vill att dina uppgifter ska raderas, vänligen kontakta:
- genom responsblanket (välj kundägande, S-Etukortti och Bonus som ämne)
Vart ska jag meddela om mitt namn eller min adress ändras?
Vart ska jag meddela om mitt namn eller min adress ändras?
Om du gör en officiell adressändring hos magistraten och inte har förbjudit uppdatering av kundregister via befolkningsdatasystemet, får vi automatiskt information om din ändrade adress från befolkningsdatasystemet. Om du har förbjudit uppdatering av kundregister via befolkningsdatasystemet kan du meddela din nya adress till oss genom att besöka ägarkundtjänsten (i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer, var beredd på att bevisa din identitet) eller ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9-16, samtalets pris 0,084 €/min.).
Var kan jag hantera kontaktuppgifter, marknadsföringstillstånd och förbud?
Var kan jag hantera kontaktuppgifter, marknadsföringstillstånd och förbud?
Du kan uppdatera dina elektroniska kontaktuppgifter (e-postadress och mobilnummer) samt ge tillstånd och förbud gällande behandlingen av dina personuppgifter genom att logga in i S-användarkonto på adressen s-användarkonto.fi, besöka ägarkundstjänsten (i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer), skicka ett meddelande med responsblankett (välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-förmånskortet och Bonus) eller ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9-16, samtalets pris 0,084 €/min.).
Vad ska jag göra om det finns del i mina kunduppgifter?
Vad ska jag göra om det finns del i mina kunduppgifter?
Vissa personuppgifter kan du uppdatera själv genom att logga in i S-användarkonto på adressen s-användarkonto.fi. Du kan också besöka ägarkundstjänsten (i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer), skicka ett meddelande med responsblankett (välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-förmånskortet och Bonus) eller ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9-16, samtalets pris 0,084 €/min.).
Vem ska jag kontakta om jag misstänker att någon annan har sett mina uppgifter?
Vem ska jag kontakta om jag misstänker att någon annan har sett mina uppgifter?
Om du misstänker att dina personuppgifter hamnat i fel händer ska du utan dröjsmål kontakta den personuppgiftsansvarige på adressen tietosuoja.asiakkuus@sok.fi. Du kan också kontakta S-gruppens dataskyddsombud på adressen tietosuojavastaava@sok.fi.
Var hittar jag mer information om ägrakundskapet?
Var hittar jag mer information om ägrakundskapet?
Mer information om ägarkundskapet, ägarkundsförmånerna och exempelvis hur du blir ägarkund får du
- på vår webbplats på adressen www.s-kanava.fi
- genom att besöka ägarkundstjänsten, som finns i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer. Serviceställena och deras öppettider hittar du här (sök på asiakasomistajapalvelu)
- genom att ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9-16, samtalets pris 0,084 €/min.) eller
- genom att skicka en fråga med responsblanketten (välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-förmånskortet och Bonus)
Utlämningar av personuppgifter
Utlämningar av personuppgifter
Om du även är kund hos S-Banken meddelar vi S-Banken om uppdateringar i dina basuppgifter och kontaktuppgifter. Vi meddelar skattemyndigheten om räntor på andelsavgifter som vi betalat och återbetalningar av kapital till medlemmar som lämnat andelslaget. Vi kan också lämna ut information till myndigheter om de begär ut information i enlighet med lagstiftningen.Till samarbetspartner som tillhör ägarkundssystemet lämnar vi ut dina uppgifter endast på uppdrag av dig. Det vill säga exempelvis när du registrerar dig som ägarkund hos en samarbetspartner för att få Bonus på tjänster som betalas mot faktura.
Personuppgifter om minderåriga
Personuppgifter om minderåriga
I S-gruppens ägarkunds- och kundregister behandlar vi även personuppgifter om minderåriga. Det finns ingen nedre åldersgräns för att bli ägarkund, och även minderåriga kan anslutas till ägarkundshushåll.För anslutningen som ägarkund eller ägarkundshushåll ingås ett avtal. Avtal för minderårigas del ingås alltid av en vårdnadshavare, som samtidigt godkänner att den minderåriga ansluter sig till S-gruppens ägarkundssystem och att personuppgifter behandlas i samband med detta.Vi kan också rikta marknadsföring till minderåriga, med vissa begränsningar.Vid direktmarknadsföring till minderåriga följer vi alltid lagstiftningen och myndighetsföreskrifter.
Läs mer
S-gruppens ägarkunds- och kundregister
Läs mer om S-gruppens ägarkunds- och kundregister.Kerää ja skannaa – användarvillkor och information om dataskydd
Läs mer om tjänsten Kerää ja skannaa.Enkäter
Genom enkätundersökningar utvecklar S-gruppen sin affärsverksamhet så att den bättre tillgodoser kundernas behov. Enkätundersökningar gör det möjligt för kunderna att göra sin röst hörd, så att kunderna är i centrum för vår utveckling. Läs mer om enkänter.Riktad marknadsföring i S-gruppens och S-Bankens externa kanaler
Om du samtycker till riktad annonsering på S-gruppens och S-Bankens externa kanaler kommer du att se riktad annonsering från S-gruppen och S-Banken när du till exempel läser en nättidning, tittar på en direktsändning eller surfar på sociala medier. Läs mer om Riktad marknadsföring i S-gruppens och S-Bankens externa kanaler.