S-gruppen och S-Banken köper riktad onlineannonsering från mediepartner, vilket gör att vi kan nå våra kunder även på andra platser på internet utöver våra egna kanaler. Om du samtycker till riktad annonsering på S-gruppens och S-Bankens externa kanaler kommer du att se riktad annonsering från S-gruppen och S-Banken när du till exempel läser en nättidning, tittar på en direktsändning eller surfar på sociala medier. Målgruppsanpassningen påverkar inte antalet annonser från S-gruppen och S-Banken som du ser på nätet, men den hjälper oss att visa annonser som kan vara intressanta för dig.
Målgruppen riktas aldrig mot enskilda kunder. I stället riktar vi oss till en stor målgrupp bestående av ett större antal kunder. Målgruppen kan till exempel bestå av kunder som tillhör ett visst kundsegment. Vi bildar våra målgrupper själva och våra mediepartner känner inte till de kriterier som används för att bilda målgruppen.
De mediepartner vi använder varierar beroende på varje reklamkampanj, men kan inkludera:
- Meta Ireland, med vilken vi agerar som gemensamt personuppgiftsansvariga för riktad reklam. Meta Irelands integritetspolicy
- Google Ireland Limited
- Sanoma Media Finland Oy
- Alma Media Oyj
Vi använder så kallade målgruppslistor för att nå användare som också är våra kunder på mediepartnernas tjänster. Vi laddar upp målgruppslistan som vi skapat till ett matchningsverktyg som tillhandahålls av mediepartnern. Målgruppslistan består av pseudonymiserade, dvs. krypterade, kundidentifierare. Den krypterade kundidentifieraren skapas med hjälp av en krypteringsalgoritm baserad på kundens e-postadress eller telefonnummer. Kunden kan inte identifieras enbart med hjälp av den krypterade kundidentifieraren. Mediepartnern jämför den krypterade målgruppen som vi tillhandahållit med de krypterade identifierare som den skapat baserat på sina egna användardata för att hitta matchningar mellan identifierarna. Om en matchning hittas hamnar den krypterade kundidentifieraren i den slutliga målgruppen, som visas en annons för S-gruppen eller S-Banken i mediepartnerns tjänst. Om ingen matchning hittas för det krypterade kund-ID:t bland mediepartnerns ID:n, raderar mediepartnern det krypterade kund-ID:t och ID:t inkluderas inte i målgruppen. S-gruppen eller S-Banken får ingen information om vilka av de krypterade kund-ID:n som levererats till mediepartnern och som hamnade i den slutliga målgruppen.
Målgruppen som bildas av krypterade identifierare kan ibland också utvidgas genom att visa annonser för mediepartnernas användare som mediepartnern anser vara liknande användarna i den ursprungliga målgruppen.
Förutom att rikta reklam kan våra mediepartner, såsom Meta, mäta effektiviteten av S-gruppens reklam som visas på deras tjänster. Meta mäter effektiviteten genom att kombinera krypterade kund-ID från S-gruppens reklamkampanjpublik med information från S-gruppen om att det krypterade kund-ID:t har gjort ett köp. Mediepartnern får inte information om vilka produkter eller tjänster som har köpts, utan endast information om att ett köp har gjorts. Annonsmätning hjälper oss att förstå om annonseringen som visas för målgrupper bestående av våra kunder har varit relevant för dem. Annonsmätning riktas inte mot enskilda krypterade kund-ID, utan utförs på målgruppsnivå. S-Banken mäter inte effektiviteten av annonsering som visas på Metas eller andra mediepartnernas tjänster på detta sätt.
Vi väljer noggrant våra mediepartner och ingår skriftliga avtal med dem för riktade onlineannonseringstjänster. Våra mediepartner behandlar endast kund-ID som tillhör målgruppen i syfte att rikta, visa och mäta vår annonsering i sina egna tjänster. Mediepartner raderar de personuppgifter vi tillhandahåller efter att onlinemarknadsföringen har slutförts.
I tillämpliga fall agerar vi som gemensamt personuppgiftsansvariga tillsammans med varje mediepartner när vi behandlar uppgifter relaterade till inriktningen av vår reklam på mediepartnerns tjänst. Vi har ingått skriftliga avtal med alla mediepartner som agerar som gemensamt personuppgiftsansvariga avseende behandlingen av gemensamt behandlade personuppgifter, såsom krypterade kundidentifierare och information relaterad till visningen av annonser. Vi har kommit överens med Meta Ireland om att Meta Ireland är ansvarigt för utövandet av de registrerades rättigheter (rättigheter enligt artiklarna 15–20 i GDPR) i relation till personuppgifter som lagras av Meta Ireland efter gemensam behandling. För mer information om Meta Irelands behandling av personuppgifter och den rättsliga grunden för detta, samt hur du kan utöva dina rättigheter som registrerad gentemot Meta Ireland, se Meta Irelands integritetspolicy på https://www.facebook.com/about/privacy. Mediepartnern kan också behandla data som samlats in från visning av annonser för utveckling av sina egna tjänster och riktad onlineannonsering. Vid sådan behandling agerar mediepartnern som personuppgiftsansvarig och informerar dig om behandlingen i sin egen integritetspolicy eller annan beskrivning av behandlingen av personuppgifter.
Du kan välja om du vill ge ditt samtycke till riktad reklam i S-gruppens och S-Bankens externa kanaler. Du kan också när som helst återkalla ditt samtycke i kommunikationsinställningarna i S-mobile eller ditt S-användarkonto. Din samtyckesinformation lagras i det gemensamma registret för SOK och S-Banken, som ingår i S-gruppen. Information om det gemensamma registret och S-gruppens och S-Bankens behandling av personuppgifter, samt dina rättigheter, finns i våra integritetspolicyer:
Obs! S-Banken använder för närvarande endast samtycke relaterat till Meta för riktad marknadsföring inom S-gruppen och S-Bankens externa kanaler. Övriga samtycken för riktad marknadsföring i externa kanaler kommer att börja användas som rättslig grund för behandling av personuppgifter under 2026.