På denna sida hittar du information om hur vi använder dina personuppgifter för att tillhandahålla tjänster och förmåner för S-Förmånskortskunder och för privatkunder som använder endast våra digitala tjänster. Ta även en titt på S-gruppens dataskyddsbeskrivning för ägarkunds- och kundregistret.
Det användningssyfte för personuppgifter som är synligast för dig är tillhandahållandet av ägarkundsförmånerna. För att kunna betala exempelvis Bonus på inköp behöver vi information om personer som hör till samma ägarkundshushåll, deras S-Förmånskort och deras bonusinköp. Vi riktar produkter och tjänster till dig bland annat utifrån var du bor, var du brukar handla och vad du brukar köpa.
Vid tillhandahållandet av nyttotjänster som hör till ägarkundssystemet, såsom butiksdelen i S-mobil, S-användarkonto, de elektroniska kvittotjänsterna och tjänsten Mina köp, används dina personuppgifter för att du alltid ska kunna se dina aktuella uppgifter och förmåner i tjänsten.
Vi riktar kommunikation, marknadsföring och innehåll utifrån kunduppgifterna. På så sätt får du den information som passar dig bäst om S-gruppens tjänster, läget för din kundrelation och nyttiga tips.
Dina kunduppgifter används även för att tillhandahålla tjänster som anknyter till ditt ägarkundskap vid kundservicedisken eller per telefon. Och för att S-gruppens utbud av tjänster – affärer, restauranger, hotell, trafikbutiker – ska betjäna dig och andra ägarkunder så väl som möjligt använder vi också dina kunduppgifter för analys, kundkategorisering och profilering som används för att utveckla S-gruppens affärsverksamhet. Uppgifterna används också för andelslagets medlemsadministration, exempelvis för att hantera medlemsförteckningen och andelsavgifterna samt ordna fullmäktigeval.
Öppna i skilld sidaFöljande uppgifter om dig kan finnas i S-gruppens ägarkunds- och kundregister:
- grundläggande kunduppgifter (exempelvis namn, födelsedatum/personbeteckning, språk)
- kontaktuppgifter (adress, e-postadress, telefonnummer)
- information om rätt till rabatt för anställda inom S-gruppen
- uppgifter om medlemskapet i andelslaget (vilket andelslag du är medlem i, medlemsnummer, medlemskapets start- och slutdatum, betald andelsavgift, information om räntor på betalningsrater)
- dina registreringar hos samarbetspartner som ger Bonus
- uppgifter om ditt ägarkundshushåll
- information om det konto dit Bonus och andra förmåner som betalas i pengar ska betalas
- de S-Förmånskort som du använder
- tjänster som du tagit i bruk (t.ex. S-användarkonto, S-mobil, tjänster för elektroniska kvitton, prenumerationer på nyhetsbrev)
- de tillstånd och förbud som du meddelat om (exempelvis förbud mot direktmarknadsföring, tillstånd för e-postmarknadsföring, förbud mot undersökningsenkäter och telefonmarknadsföring, förbud mot köpuppgifter på produktnivå)
- köpuppgifter (tidpunkt och plats för köpet, köpta produkter och priser, köpets slutsumma som ger Bonus)
- information om den Bonus, Tankningsbonus och betalsättsförmån som vi betalar för dina inköp
- uppgifter om användningen av våra mobila tjänster och webbplatser
- uppgifter om din användning av S-gruppens nätbutiker (uppgifter om beställningar och leveranser, sparad kundvagn, historik för kontakt med nätbutikens kundtjänst och inspelningar av samtal)
- dina kundgrupperingar
Du kan påverka användningen av dina personuppgifter genom att ge olika tillstånd och förbud samt ta tjänster i bruk.
Du har rätt att förbjuda direktmarknadsföring. Då använder vi inte dina uppgifter för att rikta marknadsföring och kommunikation. Om du vill få marknadsföring, men påverka via vilka kanaler du får den, kan du ge tillstånd att skicka marknadsföring per e-post och via en mobil enhet eller förbjuda traditionell tryckt direktmarknadsföring, telefonförsäljning eller riktad marknadsföring i andra kanaler än S-gruppens egna. Du kan också förbjuda opinions- och marknadsundersökningar, om du inte vill få enkäter från oss.
Om du inte vill att vi ska samla in uppgifter om dina inköp på produktnivå, kan du förbjuda det. Å andra sidan kan vi tillhandahålla nyttotjänster för dig med hjälp av dina köpuppgifter: du har tillgång till tjänsten Mina köp, där du kan följa ditt köpbeteende.
En del tillstånd och förbud kan ges via S-mobil, där du även kan ta nyttotjänster i bruk. Du kan ge oss all nödvändig information om tillstånd och förbud genom att logga in i S-användarkonto eller besöka ägarkundstjänsten (i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer), skicka ett meddelande med responsblankett (välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-Förmånskortet och Bonus) eller ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9-16, samtalets pris 0,084 €/min.).
Öppna i skilld sidaFör användningen av informationen i S-gruppens ägarkunds- och kundregister finns flera grunder som baserar sig på dataskyddslagstiftningen.
Den behandling av personuppgifter som sker inom vårt ägarkundssystem för att tillhandahålla förmåner och tjänster samt för skötseln av andelselagets medlemshantering baserar sig på ett avtal om ägarkundskap i andelslaget och anslutning till ägarkundssystemet. Även skötseln av ägarkundrelationen, kundkommunikation och marknadsföring som anknyter till ägarkundssystemet samt inriktningen av reklam i S-gruppens egna kanaler grundar sig på detta avtal.
Med stöd av ditt samtycke kan vi skicka marknadsföringsmeddelanden till dig per e-post, till din mobiltelefon eller i mobilappen. Samtycke är grunden för behandlingen även när vi behandlar personuppgifter om andra kunder, exempelvis när en person som inte är ägarkund beställer ett nyhetsbrev eller loggar in i vår nätbutik.
Lagstadgade skyldigheter är grunden för andelslagets upprätthållande av en offentlig medlemsförteckning, utlämning av uppgifter till skattemyndigheten, lagring av verifikatmaterial om penningtransaktioner som anknyter till medlemskapet i andelslaget samt svar på myndigheters begäranden om information.
Med stöd av den personuppgiftsansvariges berättigade intresse samlar vi in specifika köpuppgifter och använder kunduppgifter för att utveckla S-gruppens affärsverksamhet. Hit hör exempelvis analyser av olika kundgruppers köpbeteende, gruppering och profilering av kunder samt opinions- och marknadsundersökningar. Vårt berättigade intresse är också grunden för traditionell direktmarknadsföring och inriktning av reklam i andra än S-gruppens egna kanaler samt nödvändiga överlåtelser av information mellan sammanslutningarna inom S-gruppen.
Det berättigade intresset har bedömts utifrån att S-gruppen är ett kooperativ som ägs av ägarkunderna. Medlemskapet i ägarkundssystemet är frivilligt och öppet. Syftet med verksamheten är att genom affärsverksamhet producera kundorienterade, betydelsefulla och kostnadseffektiva tjänster och förmåner för ägarkunderna, och på så sätt främja ägarkundernas ekonomiska välfärd. Analys av köpbeteende, beräkning avkundgrupper och profiler, direktmarknadsföring och inriktning av innehåll samt opinions- och marknadsundersökningar är centrala metoder för att uppnå detta mål.
Som vår kund kan du när som helst meddela att du motsätter dig behandling av personuppgifter som baserar sig på vårt berättigade intresse. Du kan förbjuda behandling av mer detaljerade köpuppgifter än kvittots slutsumma, direktmarknadsföring, telefonmarknadsföring samt opinions- och marknadsundersökningar. Du kan du även förbjuda analys och kundgrupperingar samt inriktning i kanaler utanför S-gruppen. Du kan meddela om förbuden via S-användarkonto . Du kan också kontakta oss elektroniskt via responsblankett (välj ämne: Ägarkundsrelationen, S-Förmånskortet och Bonus) och begära uppdatering av dina kunduppgifter. I mobilapplikationerna kan du också förbjuda att dina uppgifter vidarebefordras för analysändamål.
Öppna i skilld sidaPersonuppgifterna hanteras endast av de personer vars arbetsuppgifter kräver det. Tillgången till personuppgifter skyddas med personliga inloggningsuppgifter och är begränsad till de uppgifter som respektive arbetsuppgift kräver.
Kundservicen gällande personuppgifter i S-gruppens ägarkunds- och kundregister sköts av kundtjänsten på verksamhetsställena och av S-gruppens ägarkundstjänst (centraliserad telefontjänst och responshantering).
Alla företag inom S-gruppen och S-gruppens samarbetspartner kan använda ägarkundernas uppgifter för marknadsföring.Marknadsföring för S-gruppens samarbetspartner sker genom att meddelanden skickas av SOK eller en betrodd underleverantör (t.ex. ett tryckeri), som får uppgifter om målgruppen. Vi överlåter alltså inte kunduppgifter till våra samarbetspartner för detta syfte.
Kunduppgifter används även för att utveckla S-gruppens affärsverksamhet, så att företagen inom S-gruppen kan tillhandahålla så bra och passande tjänster och förmåner som möjligt för sina ägarkunder. Vid analyserna används aldrig uppgifter om enskilda kunder, utan kunduppgifterna behandlas alltid per kundgrupp. Kunduppgifter som används för analyssyften är också pseudonymiserade, det vill säga ändrade till en sådan form att enskilda kunder inte kan identifieras direkt. Endast en utsedd grupp av särskilda experter behandlar kunduppgifter i analyssyften.
Öppna i skilld sida