Tietosi S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä
Oletko käyttänyt S-Etukorttia tai tilannut meiltä uutiskirjeen sähköpostiisi? Oletko kirjautunut S-käyttäjätilillesi tilataksesi ruokaa kotiin robokuljetuksella? Käytätkö S-mobiilia? S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmän tarkoituksena on toteuttaa S-ryhmän perustehtävää – tuottaa palveluja ja etuja asiakasomistajillemme. Jotta onnistumme tässä, tarvitsemme tietoja asiakkaistamme. Sinusta on tietoja S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä, jos
- olet osuuskaupan asiakasomistaja eli jäsen
- kuulut asiakasomistajatalouteen tai
- olet ottanut käyttöösi jonkun palvelumme kuten esimerkiksi tunnistuspalvelun, tai esimerkiksi antanut asiakaspalautetta.
Miten tarkastan omat tietoni?
Voit tarkastella, tulostaa ja tallentaa S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä olevia tietojasi kätevästi kirjautumalla S-käyttäjätilillesi. S-käyttäjätilillä voit tilata ja ladata rekisteriotteen esimerkiksi asiakasomistajuutesi perustiedoista, omista ostotiedoistasi ja asiakasryhmittelyistä. Löydät tallennetut tietosi kohdasta Omat tiedot/Rekisteritiedot. Henkilötietojen tarkastaminen edellyttää vahvaa tunnistautumista pankkitunnuksilla.Kopion meillä sinusta olevista tiedoista voit myös tilata tekemällä pyynnön vahvasti tunnistautuneena rekisteriotelomakkeellamme, tai lähettämällä viestin palautelomakkeella (valitse aiheeksi asiakasomistajuus, S-Etukortti ja Bonus).Pidä tietosi ajan tasallaPystyt myös päivittämään henkilötietojasi S-käyttäjätililläsi, S-mobiilissa sekä asiakasomistajapalvelussa (lähes kaikissa Prismoissa ja Sokoksissa), lähettämällä viestin palautelomakkeella (valitse aiheeksi asiakasomistajuus, S-Etukortti ja Bonus) tai soittamalla S-ryhmän asiakasomistajapalveluun puh. 010 76 5858. Saamme tiedon osoitteenmuutoksista ja nimenmuutoksista suoraan väestötietojärjestelmästä, mikäli olet ilmoittanut muutoksesta sinne, eikä sinulla ole väestötietojärjestelmässä asiakasrekisterin päivityskieltoa tai muuta päivityksen estävää kieltoa.
Usein kysyttyjä kysymyksiä
Alla löydät vastauksia meiltä useimmiten kysyttyihin kysymyksiin koskien S-Etukorttiasiakkaan tietosuojaa. Jos mielessäsi on kysymys, johon et löydä vastausta, tai haluat antaa palautetta tietosuojasivuistamme, ota yhteyttä tietosuojavastaava@sok.fi.S-Etukorttiasiakkaat
Mistä tiedän, onko minusta tietoja S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä?
Mistä tiedän, onko minusta tietoja S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä?
S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin tallennetaan tietoja
- osuuskaupan asiakasomistajista eli jäsenistä
- asiakasomistajatalouksiinsa kuuluvista muista henkilöistä sekä
- muista asiakkaista, jotka ovat tilanneet joitain tämän rekisterin tietojen perusteella tuotettavia palveluita (esim. uutiskirje, S-käyttäjätili).
Mitä tietoja minusta kerätään S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin?
Mitä tietoja minusta kerätään S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin?
Keräämme mm. asiakasomistajasopimuksella antamasi tiedot kuten nimi, henkilötunnus, yhteystiedot, ja asiakasomistajaksi liittymisaika sekä myöhemmin asiointitilanteissa antamasi tiedot kuten esim. tiedot ostoista ja tilatuista/käyttöönotetuista palveluista.Keräämme tiedot ostoistasi tuotetasolla
- S-marketeista
- Prismoista
- Saleista
- Alepoista
- Sokoksista
- Emotioneista
- S-Raudoista
- ABC:ltä
- S-ryhmän ravintoloista (esimerkiksi Rosso, Amarillo, Coffee House, Presso, Frans & les Femmes, Pizza & Buffa)
- Sokos Hotelleista ja Suomen Radisson Blu -hotelleista
- S-kaupat.fi -verkkokaupasta (S-ryhmän ruoan verkkokauppa)
- Sokos.fi -verkkokaupasta
- Prisma.fi -verkkokaupasta
Mihin henkilötietojani käytetään?
Mihin henkilötietojani käytetään?
Asiakasomistajatietoa käytetään mm. Bonuksen, maksutapaedun ja ylijäämänpalautuksen laskentaan, jäsenhallinnon ja asiakaspalvelun hoitamiseen, viestinnän, markkinoinnin ja sisältöjen kohdentamiseen sekä etutarjonnan ja S-ryhmän liiketoiminnan, kuten valikoimien ja palveluverkoston kehittämiseen. Tietoja käytetään myös erilaisten asiakasomistajille tarkoitettujen hyötypalvelujen, kuten Omat ostot -palvelun tuottamiseen.Markkinoinnin ja sisältöjen kohdentamisessa käytetään mm. asiakasperustietoja, asiakasryhmittelyjä ja ostotietoja.Tarkemmat tiedot asiakastietojen käyttötarkoituksista löydät tältä tietosuojasivustolta ja S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin tietosuojaselosteelta.
Miten voin tarkastaa tietoni?
Miten voin tarkastaa tietoni?
Voit tarkastaa sinusta S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä olevat tiedot kirjautumalla S-käyttäjätilille tai tilaamalla rekisteriotteen tiedoistasi postitse täyttämällä tilauksen verkkolomakkeella.Omalla S-kanavalla voit tarkastella tietojasi ja tulostaa ja tallentaa ne itsellesi. Verkkolomakkeella tai sähköpostilla tilaamasi tiedot lähetämme sinulle postitse kirjattuna kirjeenä, varaudu todistamaan henkilöllisyytesi lähetystä noutaessasi.
Miten voin kieltää tutkimuskyselyt?
Miten voin kieltää tutkimuskyselyt?
Jos et halua vastaanottaa mielipide- ja markkinatutkimuskyselyjä, esim. asiakastyytyväisyyskyselyjä, voit antaa tutkimuskyselyjen kiellon S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin. Kiellon voit antaa
- lisäämällä itse kiellon tietoihisi kirjautumalla S-käyttäjätilille osoitteessa S-käyttäjätili
- asioimalla asiakasomistajapalvelussa (lähes kaikissa Prismoissa ja Sokoksissa
- lähettämällä pyynnön kiellon lisäämisestä palautelomakkeella (valitse aiheeksi asiakasomistajuus, S-Etukortti ja Bonus)
- soittamalla S-ryhmän asiakasomistajapalveluun puh. 010 76 5858 (ma-pe 9-16, puhelun hinta 0,084 €/min) tai
- lähettämällä sähköpostia suoraan rekisterinpitäjälle osoitteella tutkimuskyselykielto@sok.fi.
Miten hyödyn asiakastietojeni keräämisestä?
Miten hyödyn asiakastietojeni keräämisestä?
Käytämme kerättyjä asiakastietoja asiakasomistajien hyödyksi tuottamalla tietojen avulla palveluja ja etuja.Asiakasomistaja hyötyy asiakastietojen käyttämisestä Bonuksen, maksutapaedun ja ylijäämänpalautuksen lisäksi myös mm. paremmin hänen tarpeitaan vastaavina valikoimina, palvelutarjontana ja toimipaikkaverkostona sekä osuvana markkinointina ja viestintänä.Tietoja käytetään myös erilaisten asiakasomistajille tarkoitettujen hyötypalvelujen tuottamiseen. Omat ostot -palvelussa voit tarkastella omia ostojasi visualisoituna eri tavoin ja seurata esimerkiksi ostojesi kotimaisuusastetta tai hiilijalanjälkeä.Saat lisää tietoa S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin kerättävistä tiedoista ja niiden käyttötarkoituksista tältä tietosuojasivustolta sekä S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin tietosuojaselosteesta.
Miten voin kieltää tarkan ostotiedon käsittelyn?
Miten voin kieltää tarkan ostotiedon käsittelyn?
Voit kieltää tarkan, tuotetasoisen ostotiedon keräämisen ja käyttämisen. Kiellon voit antaa
- lisäämällä itse kiellon tietoihisi kirjautumalla S-käyttäjätilille
- asioimalla asiakasomistajapalvelussa (lähes kaikissa Prismoissa ja Sokoksissa
- lähettämällä pyynnön kiellon lisäämisestä palautelomakkeella (valitse aiheeksi asiakasomistajuus, S-Etukortti ja Bonus)
- soittamalla S-ryhmän asiakasomistajapalveluun puh. 010 76 5858 (ma-pe 9-16, puhelun hinta 0,084 €/min)
Voinko saada Bonusta ostoistani, vaikka kieltäisin tarkan ostotiedon keräämisen?
Voinko saada Bonusta ostoistani, vaikka kieltäisin tarkan ostotiedon keräämisen?
Kyllä. Voit kerryttää Bonusta vaikka kieltäisit tarkan ostotiedon keräämisen. Et kuitenkaan voi hyödyntää tarkkaa ostotietietoa tarvitsevia hyötypalveluja, kuten Omat ostot-palvelua, jos kiellät meitä tallentamasta ostoistasi kuitin loppusummaa tarkempia tietoja. Ilman tarkkaa ostotietoa emme myöskään pysty kohdentamaan markkinointia ja verkkosivujen sisältöjä mahdollisimman hyvin juuri sinun tarpeitasi vastaaviksi.
Miten voin kieltää markkinoinnin?
Miten voin kieltää markkinoinnin?
Asiakkaalla on aina halutessaan oikeus kieltää suoramarkkinointi. Voit antaa S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin suoramarkkinointikiellon, jolloin emme lähetä sinulle minkäänlaista markkinointiviestintää emmekä käytä henkilötietojasi sisältöjen kohdentamiseen. Suoramarkkinointikielto estää siis myös esimerkiksi bonustilanteesta kertovat sähköpostitiedotteet. Jos haluat saada esim. bonustiedotteet, mutta et suoramarkkinointia, voit rajata saamaasi viestintää tarkemmin omien mieltymystesi mukaan.Voit ohjata viestintää antamalla tietoihisi erilaisia lupa- ja kieltotietoja:
- Antamalla sähköpostimarkkinointiluvan annat meille luvan lähettää sähköpostiisi markkinointia S-ryhmältä ja S-ryhmän yhteistyökumppaneilta. S-ryhmällä tarkoitetaan osuuskauppoja ja SOK-yhtymää tytär- ja osakkuusyhtiöineen (esim. S-Pankki). Yhteistyökumppanilla tarkoitetaan yrityksiä, jotka esim. myöntävät Bonusta ja/tai etuja asiakasomistajille, sekä yrityksiä, jotka tekevät S-ryhmän kanssa yhteistyötä, yhteismarkkinointia tai ostavat S-ryhmältä medianäkyvyyttä.
- Antamalla markkinointiluvan mobiiliin päätelaitteeseen (matkapuhelimeen) annat meille luvan lähettää matkapuhelimeesi tai muuhun mobiiliin päätelaitteeseesi markkinointiviestejä, kuten tekstiviestejä tai kuvaviestejä S-ryhmältä ja S-ryhmän yhteistyökumppaneilta.
- Jos et halua antaa sähköpostimarkkinointilupaa, mutta haluaisit saada markkinointiviestejä sähköpostiin itse valitsemiltasi S-ryhmän ketjuilta, voit tilata uutiskirjeitä.
- Puhelinmarkkinoinnin kielto estää perinteisen telemarkkinoinnin, eli markkinointisoitot. Huomioimme myös ASML:n Robinson-rekisteriin antamasi puhelinmarkkinointikiellot.
- Postitse lähetettävän suoramarkkinoinnin kielto estää muun postitse lähetettävän suoramarkkinoinnin, mutta ei Yhteishyvä-lehden lähettämistä.
- Asiakkuuteen ja etuihin liittyvien tiedotteiden kielto estää asiakasomistajaetuihin liittyvät sähköpostitiedotteet, kuten bonustilanteesta tiedottamisen.
- Osuuskaupan jäsenyyteen ja asiakasomistajatalouteen liittyvien tiedotteiden kielto estää osuuskaupan jäsenyyteen liittyvät sähköpostitiedotteet, tällaisia ovat esimerkiksi osuusmaksun tilanteesta tai osuuskaupan edustajiston vaaleista sekä asiakasomistajatalouden rakenteessa tapahtuvista muutoksista kertovat viestit.
- Tuotearvostelupyyntöjen kielto estää sähköpostitse lähetettävät pyynnöt arvostella ostamiasi tuotteita.
- Tutkimuskyselyjen kielto estää kaikki mielipide- ja markkinatutkimuskyselyt, mm. asiakastyytyväisyyskyselyt ja asiakaspaneelikyselyt.
- Suoramarkkinointikielto estää kaiken suoramarkkinoinnin ja sisältöjen kohdentamisen. Suoramarkkinointikiellon antaneille voidaan kuitenkin lähettää osuuskaupan äänioikeutetuille jäsenille tarkoitettu edustajiston vaalien vaaliaineisto sekä asiakkaillemme vakaviin, asiakkaan henkeä tai terveyttä uhkaaviin tuotevirheisiin liittyvät tiedotteet.
Kuinka kauan säilytätte tietojani?
Kuinka kauan säilytätte tietojani?
Henkilötietojasi säilytetään ainoastaan niin kauan, kuin se on tarpeellista. S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä olevalle henkilötiedolle määritelty käsittelyperuste luo raamit säilytysajalle. Lakiin perustuvan henkilötiedon käsittelyn säilytysaika tulee annettuna suoraan laista. Sopimukseen, suostumukseen ja oikeutettuun etuun perustuvan henkilötietojen käsittelyn säilytysaika on rekisterinpitäjän määritettävissä. Näiden tietojen säilytysaikaan vaikuttaa myös tiedon tarpeellisuus virhetilanteiden selvityissä sekä asiakkuuden jatkuvuuden mahdollistamisessa.Asiakkaalla on lähtökohtaisesti mahdollisuus pyytää poistettavaksi tietoja, joiden säilytykseen rekisterinpitäjällä ei ole lakiin perustuvaa säilytysvelvollisuutta. Jos et halua, että käsittelemme henkilötietojasi, voit pyytää poistettavaksi joko osan tai kaikki henkilötietosi. Huomaathan kuitenkin, että jos olet osuuskaupan asiakasomistaja eli jäsen, emme voi poistaa kaikkia tietojasi, koska osuuskuntalaki edellyttää pitämään jäsenluetteloa osuuskaupan jäsenistä ja kirjanpitolaki säilyttämään tositeaineistoa rahatapahtumista.
Mihin ilmoitan nimen-/osoitteenmuutoksen?
Mihin ilmoitan nimen-/osoitteenmuutoksen?
Jos teet virallisen osoitteenmuutoksen maistraattiin etkä ole antanut väestötietojärjestelmään asiakasrekisterin päivityskieltoa, saamme tiedon muuttuneesta osoitteestasi automaattisesti väestötietojärjestelmästä. Jos sinulla on väestötietojärjestelmässä asiakasrekisterin päivityskielto tai joku muu päivityksen estävä kielto, ilmoita muuttunut osoitteesi meille asioimalla asiakasomistajapalvelussa (lähes kaikissa Prismoissa ja Sokoksissa, varaudu todistamaan henkilöllisyytesi) tai soittamalla S-ryhmän asiakasomistajapalveluun puh. 010 76 5858 (ma-pe 9-16, puhelun hinta 0,084 €/min). Jos olet myös S-Pankki Oyj:n asiakas, edellytää osoitteen päivittäminen vahvaa tunnistamista.
Missä voin ylläpitää yhteystietojani, markkinointilupia ja kieltotietoja?
Missä voin ylläpitää yhteystietojani, markkinointilupia ja kieltotietoja?
Voit päivittää sähköiset yhteystietosi (sähköpostiosoite ja matkapuhelinnumero) sekä ohjata henkilötietojesi käyttämistä antamalla lupa- ja kieltotietoja kirjautumalla S-käyttäjätilille, S-mobiilissa, asioimalla asiakasomistajapalvelussa (lähes kaikissa Prismoissa ja Sokoksissa), lähettämällä viestiä palautelomakkeella (valitse aiheeksi asiakasomistajuus, S-Etukortti ja Bonus) tai soittamalla S-ryhmän asiakasomistajapalveluun puh. 010 76 5858 (ma-pe 9-16, puhelun hinta 0,084 €/min).
Miten toimin, jos asiakastiedoissani on virheitä?
Miten toimin, jos asiakastiedoissani on virheitä?
Osaa henkilötiedoistasi voit päivittää itse kirjautumalla S-käyttäjätilille tai S-mobiiliin. Voit myös asioida asiakasomistajapalvelussa (lähes kaikissa Prismoissa ja Sokoksissa), lähettää viestiä palautelomakkeella (valitse aiheeksi asiakasomistajuus, S-Etukortti ja Bonus) tai soittaa S-ryhmän asiakasomistajapalveluun puh. 010 76 5858 (ma-pe 9-16, puhelun hinta 0,084 €/min).
Mihin olen yhteydessä, jos epäilen, että toinen henkilö on nähnyt minun tietojani?
Mihin olen yhteydessä, jos epäilen, että toinen henkilö on nähnyt minun tietojani?
Jos epäilet, että henkilötietosi ovat joutuneet vääriin käsiin, ota viipymättä yhteyttä suoraan rekisterinpitäjään osoitteella tietosuoja.asiakkuus@sok.fi. Voit myös ottaa yhteyttä S-ryhmän tietosuojavastaavaan osoitteella tietosuojavastaava@sok.fi.
Mistä saan lisätietoja asiakasomistajuudesta?
Mistä saan lisätietoja asiakasomistajuudesta?
Lisätietoja asiakasomistajuudesta, asiakasomistajaeduista ja esimerkiksi liittymisestä asiakasomistajaksi saat
- verkkosivuiltamme osoitteesta www.s-kanava.fi
- asioimalla kauppareissulla asiakasomistajapalvelussa, palvelupisteitä löydät lähes kaikista Prismoista ja Sokoksista. Palvelupisteiden sijainnit ja aukioloajat löydät täältä (kirjoita hakuun asiakasomistajapalvelu)
- soittamalla S-ryhmän asiakasomistajapalveluun puh. 010 76 5858 (ma-pe 9-16, puhelun hinta 0,084 €/min) tai
- lähettämällä kysymyksen palautelomakkeella (valitse aiheeksi asiakasomistajuus, S-Etukortti ja Bonus)
Henkilötietojen luovutukset
Henkilötietojen luovutukset
Ilmoitamme S-Pankille perustietojesi ja yhteystietojesi päivitykset, jos olet myös S-Pankin asiakas. Ilmoitamme verottajalle tiedot maksamistamme osuusmaksun koroista ja eronneille jäsenille maksetuista pääomanpalautuksista. Voimme myös luovuttaa muita tietoja viranomaisille vastatessamme viranomaisten lakisääteisiin tietopyyntöihin.Asiakasomistajajärjestelmään kuuluville yhteistyökumppaneille luovutamme tietojasi ainoastaan sinun toimeksiannostasi. Eli esimerkiksi silloin, kun rekisteröidyt asiakasomistajaksi yhteistyökumppanillemme saadaksesi Bonusta laskulla maksettavista palveluista.
Alaikäisten henkilötiedot
Alaikäisten henkilötiedot
S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä käsittelemme myös alaikäisten henkilötietoja. Asiakasomistajaksi liittymisellä ei ole alaikärajaa, ja asiakasomistajatalouteen voi myös liittää alaikäisen.Liittymisestä asiakasomistajaksi tai asiakasomistajatalouteen tehdään sopimus. Alaikäisen sopimuksen tekee aina hänen huoltajansa, joka samalla hyväksyy alaikäisen liittämisen S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään ja siihen liittyvän henkilötietojen käsittelyn.Voimme myös rajoitetusti kohdentaa markkinointia alaikäiselle. Toteutamme suoramarkkinoinnin alaikäisille aina noudattaen lainsäädäntöä ja viranomaisohjeita.
Lue lisää
S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteri
Tutustu tarkemmin S-ryhmän Asiakasomistaja ja asikasrekisteriin.Kerää ja skannaa -käyttöehdot ja tietosuojainformaatio
Tutustu Kerää ja skannaa -palveluun.Tutkimuskyselyt
Tutkimuskyselyiden avulla S-ryhmä kehittää liiketoimintaansa vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden tarpeita. Tutkimuskyselyt tuovat asiakkaiden äänen kuuluville, jotta asiakkaat olisivat kehittämisemme keskiössä. Lue lisää tutkimuskyselyistä.Mainonnan kohdentaminen S-ryhmän ja S-Pankin ulkoisissa kanavissa
Antaessasi suostumuksesi mainonnan kohdentamiseen S-ryhmän ja S-Pankin ulkoisissa kanavissa, voit nähdä S-ryhmän ja S-Pankin kohdennettua mainontaa esimerkiksi lukiessasi verkkolehteä tai selatessasi sosiaalisen median palvelua. Lue lisää mainonnan kohdentamisesta S-ryhmän ja S-Pankin ulkoisissa kanavissa.