27.11.2023 | Asiakkuus
Vi frågar årligen våra ägarkunder om deras inställning till och åsikter om S-gruppens sätt att samla in kunduppgifter och använda dem för olika ändamål. Vi använder forskningsresultaten för att utveckla vår verksamhet. De senaste enkätsvaren kommer från en undersökning som genomfördes i mars 2020.
Merparten av deltagarna litar på att S-gruppen behandlar kunduppgifter noggrant och inom de lagstadgade gränserna (88 % är av helt eller delvis samma åsikt). Det finns också ett brett förtroende för att kunduppgifter inte hamnar i orätta händer (81 %). Våra kunder önskar att S-koncernen ska vara en pionjär när det gäller öppenhet i kunduppgifter och dataskyddsfrågor (76 %).
En klar majoritet av deltagarna anser att användningen av köpuppgifter för olika utvecklingsaktiviteter, kommunikationsinriktning och utveckling av tjänster är nyttig eller ganska nyttig. Deltagarna ansåg följande vara de mest nyttiga eller ganska nyttigt ändamålen för köpuppgifter:
- utveckla utbudet i butiker (82 %)
- identifiering och analys av konsumtionstrender och utveckling av nya tjänster baserad på trenderna (75 %)
- tillhandahålla kunder nyttotjänster, som Mina köp för kundernas inköp (70 %)
- kommunikationsinriktning (63 %)
Jämfört med förra årets undersökning visade andelen som fann användningen av köpuppgifter nyttig en liten ökning. Den mest betydande ökningen skedde i den punkt som handlade om att tillhandahålla kunder nyttotjänster, som Mina köp för kundernas inköp.
Öka kundernas medvetenhet som utvecklingsområde
Resultaten visar också tydliga utvecklingsområden.
- 51 % av deltagarna visste att de kunde se de uppgifter som samlats in om dem själva genom att logga in på Oma S-kanava.
- 52 % visste att de kan kontrollera användningen av personuppgifter om sig själva genom att lämna olika tillstånds- och förbudsuppgifter.
- 48 % visste att de vid behov kunde ge förbjud att samla in andra köpuppgifter än data om slutsumman på kvitton.
- 22 % angav att de inte ansåg sig ha fått tillräcklig information om behandling av sina kunduppgifter.
Öppenhet i behandlingen av kunduppgifter är mycket viktig för oss. Vi är därför ännu mer aktiva och ger våra kunder information om behandlingen av kunduppgifter. Av denna anledning har vi bland annat förnyat S-gruppens webbplats som innehåller information om dataskydd. Vi har också tagit fram videor som ger information om i vilka syften köpuppgifter används. Se på videor här.
Genomförande av undersökningen: Undersökningen genomförs en gång per år i form av en enkät som skickas per e-post till en slumpmässigt utvald grupp S-Förmånskort-kunder. De senaste enkätsvaren kommer från en undersökning som genomfördes i mars 2020. Då svarade 3 316 kunder på enkäten och deras profil motsvarade ganska bra profilen för kunder som är införda i S-gruppens ägarkunds- och kundregister. Bland deltagarna är dock ägarkunder under 25 år respektive över 75 år något underrepresenterade och kunder som använder S-mobil något överrepresenterade.