23.7.2020
NYHET
Kunder litar på S-gruppen som personuppgiftsansvarig
Vi frågar årligen våra ägarkunder om deras inställning till och åsikter om S-gruppens sätt att samla in kunduppgifter och använda dem för olika ändamål. Vi använder forskningsresultaten för att utveckla vår verksamhet. De senaste enkätsvaren kommer från en undersökning som genomfördes i mars 2020.Merparten av deltagarna litar på att S-gruppen behandlar kunduppgifter noggrant och inom de lagstadgade gränserna (88 % är av helt eller delvis samma åsikt). Det finns också ett brett förtroende för att kunduppgifter inte hamnar i orätta händer (81 %). Våra kunder önskar att S-koncernen ska vara en pionjär när det gäller öppenhet i kunduppgifter och dataskyddsfrågor (76 %).En klar majoritet av deltagarna anser att användningen av köpuppgifter för olika utvecklingsaktiviteter, kommunikationsinriktning och utveckling av tjänster är nyttig eller ganska nyttig. Deltagarna ansåg följande vara de mest nyttiga eller ganska nyttigt ändamålen för köpuppgifter:
- utveckla utbudet i butiker (82 %)
- identifiering och analys av konsumtionstrender och utveckling av nya tjänster baserad på trenderna (75 %)
- tillhandahålla kunder nyttotjänster, som Mina köp för kundernas inköp (70 %)
- kommunikationsinriktning (63 %)
Öka kundernas medvetenhet som utvecklingsområde
Resultaten visar också tydliga utvecklingsområden.- 51 % av deltagarna visste att de kunde se de uppgifter som samlats in om dem själva genom att logga in på Oma S-kanava.
- 52 % visste att de kan kontrollera användningen av personuppgifter om sig själva genom att lämna olika tillstånds- och förbudsuppgifter.
- 48 % visste att de vid behov kunde ge förbjud att samla in andra köpuppgifter än data om slutsumman på kvitton.
- 22 % angav att de inte ansåg sig ha fått tillräcklig information om behandling av sina kunduppgifter.
