På den här sidan hittar du svar på frågor om dataskydd från våra hotell- och restaurangkunder. Läs mer om behandling av personuppgifter om våra hotell- och restaurangkunder här.
Vi samlar in sådana uppgifter om våra kunder som vi behöver för att genomföra hotellvistelsen, restaurangbesöket eller mötesbokningen samt tillhandahålla god kundservice. För en hotellövernattning behöver vi ditt namn och dina kontaktuppgifter. Lagen kräver också att gästerna på alla hotell fyller i en så kallad resandeanmälan. Med hjälp av resandeanmälan kan vi komplettera uppgifterna om din bokning och övernattning i vårt bokningssystem med din hemadress, men vi sparar inte exempelvis din personbeteckning i vårt bokningssystem. Vi behandlar också bland annat uppgifter om dina kommande och tidigare övernattningar för att säkerställa att du får en så bra upplevelse och service som möjligt under ditt besök.
Om du hör till S-Card-stamkundsprogrammet samlar vi in uppgifter om dina övernattningar och köp för att kunna upprätthålla ditt medlemskap och för att du ska kunna använda dina stamkundsförmåner.
Mer information om de personuppgifter som samlas in och grunderna för behandling av dem finns på https://www.sokoshotels.fi/sv/registerdeklaration och https://www.radissonhotels.com/sv-se/sekretess
Öppna i skilld sidaVi vill betjäna dig med hänsyn till dina behov och önskemål. När vi behandlar uppgifter om ditt kön eller dina tidigare eller kommande bokningar kan vi fylla i din resandeanmälan åt dig i förväg, beakta dina önskemål på hotellen och restaurangerna eller uppmärksamma dig vid högtider eller när du fyller år. Turistbranschen är en upplevelsebransch, där en övernattning eller ett restaurangbesök handlar om mer än bara de fysiska ramarna.
Med ditt samtycke kan vi också skicka direktmarknadsföring till dig. Du kan när som helst förbjuda direktmarknadsföring.
Öppna i skilld sidaLagen om inkvarterings- och förplägnadsverksamhet förpliktigar hotellen att föra ett så kallat resanderegister. Därför ber vi dig fylla i en resandeanmälan när du kommer till hotellet. För deltagare i gruppresor kan man göra en gemensam resandeanmälan. Resandeanmälningarna samlas in i ett resanderegister, som förvaras på hotellet.
Genom resandeanmälan samlar man in resenärens fullständiga namn och finländska personbeteckning eller födelsedatum samt nationalitet, om resenären inte är finländare. I anmälan anges också medföljande makes/makas och minderåriga barns fullständiga namn och finländska personbeteckningar eller, om de inte har sådana, födelsedatum och resenärens adressuppgifter. I resandeanmälan anges också det land från vilket resenären kom till Finland, numret på resenärens resedokument samt de datum då resenären ankommer till respektive lämnar hotellet. De uppgifter som uppgetts i resandeanmälan kan införas i SOK:s kundregister för resebransch- och förplägnadsverksamheten, förutom personbeteckningen, som endast behandlas i resanderegistret.
Resandeanmälan och resenärens uppgifter sparas i ett år från det att resandeanmälan undertecknats, varefter de förstörs. Ett undantag är att uppgifter som används för kundbetjäning och direktmarknadsföring kan sparas längre i SOK:s kundregister för resebransch- och förplägnadsverksamheten.
Uppgifter om resenärer kan lämnas ut till myndigheter i enlighet med lagstiftningens villkor och skyldigheter, till exempel när vi svarar på myndigheters uppgiftsförfrågningar.
Öppna i skilld sidaI olika skeden av bokningen kan vi använda utomstående serviceproducenter för olika uppgifter som hänför sig till kundservicen och skötseln av kundrelationen. Alla våra samarbetspartner följer S-gruppens principer i behandlingen av kunduppgifter och vi har ingått avtal om informationshanteringen med dem.
När du bokar övernattning på ett Radisson Blu-hotell i Finland överlåts uppgifterna om bokningen även till Radisson Hotel Group, som är en självständig personuppgiftsansvarig. Mer information om dataskyddet inom Radisson Hotels Group finns på https://www.radissonhotels.com/sv-se/sekretess.
Vi överlåter dina adressuppgifter inom S-gruppen för att sammanställa information om ägarkunders Bonusköp och S-Card-kunders poäng. Om du vill samla poäng för ett flygbolags stamkundsprogram kan uppgifter om dina övernattningar även lämnas ut till samarbetspartner.
Öppna i skilld sidaDina uppgifter raderas automatiskt ur vårt system när det har gått tre år sedan din senaste övernattning och du inte har några gällande bokningar.
Öppna i skilld sidaNär du kommer till vårt hotell ska du kontrollera i den förhandsifyllda resandeanmälan att de uppgifter som vi har stämmer. Om dina uppgifter har ändrats ska du berätta det för personalen i receptionen, så korrigerar vi dina uppgifter.
Om du är ägarkund eller S-Card-stamkund och har gjort din bokning som inloggad användare på webbplatsen www.sokoshotels.fi, får vi dina kontaktuppgifter från ägarkunds- eller S-Card-systemet. Vi får automatiskt information om ägarkunders adressändringar från Befolkningsregistercentralen, om du inte har förbjudit denna uppdateringstjänst. Dina uppdaterade adressuppgifter används i samband med din nästa bokning.
Öppna i skilld sidaEtt tillstånd för direktmarknadsföring som getts till S-gruppen, och som även gäller direktmarknadsföring från våra hotell och restauranger, kan dras tillbaka på flera sätt.
- Du kan dra tillbaka ett samtycke till direktmarknadsföring som du gett genom att logga in i Oma S-kanava
- Genom att besöka ägarkundstjänsten (i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer)
- Genom att skicka en begäran om annullering av samtycke till direktmarknadsföring med responsblanketten (välj ämnet Asiakasomistajuus, S-Etukortti ja Bonus)
- Genom att ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5858 (mån–fre kl. 8–20, samtalets pris 0,084 €/min.) eller
- Genom att skicka e-post till adressen asiakkuus@sok.fi.
Prenumerationer på nyhetsbrev eller marknadsföringsmeddelanden kan annulleras genom en länk i slutet av nyhetsbrevet. Hotellens personal har inte möjlighet att annullera prenumerationer på nyhetsbrev, eftersom vi inte behandlar uppgifter om prenumerationer på nyhetsbrev i hotellens bokningssystem.
Öppna i skilld sidaVid hotellbokningar ska man vanligen uppge en e-postadress, som vi vid behov använder för att kontakta kunden. Vi kan också be om respons på din övernattning. Enkäten skickas automatiskt till den e-postadress som angetts i bokningen. Med hjälp av kundrespons kan vi förbättra våra tjänster.
Ibland kan det hända att du får en kundresponsenkät fastän du inte övernattat på något av våra hotell på ett tag. Det kan bero på att du någon gång har bokat övernattning åt någon annan, och din e-postadress då har kopplats till den andra personens uppgifter exempelvis för att skicka bokningsbekräftelsen. En annan kund kan också av misstag ha uppgett fel e-postadress i samband med sin bokning. Om du upptäcker fel, kontakta oss via tietosuoja.mara@sok.fi så korrigerar vi dina uppgifter.
Öppna i skilld sida