Du har lagstadgade rättigheter till dina egna personuppgifter. På den här sidan berättar vi om dessa rättigheter.
Du kan kontrollera, skriva ut och spara en kopia av de uppgifter om dig som finns i S-gruppens ägarkunds- och kundregister genom att logga in på S-konto på adressen S-käyttäjatili.fi. Du hittar dina sparade uppgifter under Omat tiedot (Mina uppgifter), Tarkasta rekisteritietosi (Kontrollera dina registeruppgifter). Granskning av personuppgifterna kräver säker identifiering med nätbankskoder eller mobilcertifikat.
Du kan också beställa en kopia av de uppgifter vi har om dig via responsblankett (välj ämne: Ägarkundsrelationen, S-Förmånskortet och Bonus).
Vi skickar de beställda uppgifterna till dig per post som rekommenderat brev.
Öppna i skilld sidaDu kan uppdatera dina personuppgifter genom att besöka ägarkundstjänsten (i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer), skicka ett meddelande med responsblankett (välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-förmånskortet och Bonus) eller ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9-16, samtalets pris 0,084 €/min.). Du kan också uppdatera en del av dina uppgifter genom att logga in i S-användarkonto på adressen s-användarkonto.fi.
Vi får information om adress- och namnändringar direkt från befolkningsdatasystemet, om du har meddelat om ändringen dit och inte har förbjudit uppdatering av kundregister via befolkningsdatasystemet.
Öppna i skilld sidaDu har rätt att få information om hur vi behandlar dina personuppgifter. Läs mer om det i dataskyddsinformationen och dataskyddsbeskrivningen för S-gruppens ägarkunds- och kundregister.
Du har rätt att överföra de personuppgifter du gett oss till ett annat system. Du får de uppgifter om dig som finns i vårt ägarkunds- och kundregister i en strukturerad, maskinläsbar form genom att logga in i S-användarkonto på adressen s-användarkonto.fi. Du hittar dina uppgifter under Omat tiedot (Mina uppgifter), Tarkasta rekisteritietosi (Kontrollera dina registeruppgifter). Du kan spara uppgifterna åt dig själv och exempelvis vidarebefordra dem till en annan personuppgiftsansvarig.
Du har rätt att motsätta dig behandling av dina personuppgifter. Du kan förbjuda att dina uppgifter används för direktmarknadsföring genom ett förbud mot direktmarknadsföring. Du kan förbjuda att S-gruppen använder dina uppgifter för enkäter eller telefonförsäljning. Du kan förbjuda behandling av mer detaljerad information om dina köp än kvittots slutsumma. Du kan också förbjuda inriktning i andra än S-gruppens egna kanaler och användning av dina kunduppgifter för analys och profilering. Du kan meddela om dessa förbud genom att logga in i S-användarkonto på adressen s-användarkonto.fi, besöka ägarkundstjänsten (i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer), skicka en begäran om ett förbud via responsblanketten (välj ämnet Asiakasomistajuus, S-Etukortti ja Bonus) eller ringa S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5858 (mån–fre kl. 8–20, samtalets pris 0,084 €/min.).
Du har rätt att bli bortglömd, det vill säga att få dina uppgifter raderade, om lagstiftningen inte förpliktigar oss att fortsätta förvara dina uppgifter. Om du inte vill att vi behandlar dina personuppgifter kan du begära att en del av eller alla dina personuppgifter ska raderas. Observera dock att om du är ägarkund, det vill säga medlem, i ett andelslag kan vi inte radera alla dina uppgifter, eftersom lagen om andelslag förpliktigar oss att föra en förteckning över andelslagens medlemmar och bokföringslagen förpliktigar oss att spara verifikatmaterial över penningtransaktioner. Om du vill att dina uppgifter ska raderas kan du skicka ett meddelande med responsblankett (välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-förmånskortet och Bonus) eller ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9–16, samtalets pris 0,084 €/min.)
Öppna i skilld sidaOm en personuppgiftsincident inträffar hos oss har du rätt att få information om detta, om incidenten kan medföra en hög risk för dina rättigheter eller friheter. Detta innebär att vi ska meddela dig om du på grund av personuppgiftsincidenten till exempel måste byta dina lösenord eller spärra dina kreditkort.
Du har rätt att få information från oss om
- en hurdan personuppgiftsincident som har inträffat
- vad incidenten sannolikt medför
- vad vi har gjort eller ämnar göra för att åtgärda detta och för att begränsa incidentens negativa effekter
- varifrån du kan få ytterligare information om incidenten.
Vi anmäler personuppgiftsincidenter även till dataskyddsmyndigheten.
Läs mer om datasäkerhet inom S-gruppen här.
Öppna i skilld sida