För användningen av informationen i S-gruppens ägarkunds- och kundregister finns flera grunder som baserar sig på dataskyddslagstiftningen.
Den behandling av personuppgifter som sker inom vårt ägarkundssystem för att tillhandahålla förmåner och tjänster samt för skötseln av andelselagets medlemshantering baserar sig på ett avtal om ägarkundskap i andelslaget och anslutning till ägarkundssystemet. Även skötseln av ägarkundrelationen, kundkommunikation och marknadsföring som anknyter till ägarkundssystemet samt inriktningen av reklam i S-gruppens egna kanaler grundar sig på detta avtal.
Med stöd av ditt samtycke kan vi skicka marknadsföringsmeddelanden till dig per e-post, till din mobiltelefon eller i mobilappen. Samtycke är grunden för behandlingen även när vi behandlar personuppgifter om andra kunder, exempelvis när en person som inte är ägarkund beställer ett nyhetsbrev eller loggar in i vår nätbutik.
Lagstadgade skyldigheter är grunden för andelslagets upprätthållande av en offentlig medlemsförteckning, utlämning av uppgifter till skattemyndigheten, lagring av verifikatmaterial om penningtransaktioner som anknyter till medlemskapet i andelslaget samt svar på myndigheters begäranden om information.
Med stöd av den personuppgiftsansvariges berättigade intresse samlar vi in specifika köpuppgifter och använder kunduppgifter för att utveckla S-gruppens affärsverksamhet. Hit hör exempelvis analyser av olika kundgruppers köpbeteende, gruppering och profilering av kunder samt opinions- och marknadsundersökningar. Vårt berättigade intresse är också grunden för traditionell direktmarknadsföring och inriktning av reklam i andra än S-gruppens egna kanaler samt nödvändiga överlåtelser av information mellan sammanslutningarna inom S-gruppen.
Det berättigade intresset har bedömts utifrån att S-gruppen är ett kooperativ som ägs av ägarkunderna. Medlemskapet i ägarkundssystemet är frivilligt och öppet. Syftet med verksamheten är att genom affärsverksamhet producera kundorienterade, betydelsefulla och kostnadseffektiva tjänster och förmåner för ägarkunderna, och på så sätt främja ägarkundernas ekonomiska välfärd. Analys av köpbeteende, beräkning avkundgrupper och profiler, direktmarknadsföring och inriktning av innehåll samt opinions- och marknadsundersökningar är centrala metoder för att uppnå detta mål.
Som vår kund kan du när som helst meddela att du motsätter dig behandling av personuppgifter som baserar sig på vårt berättigade intresse. Du kan förbjuda behandling av mer detaljerade köpuppgifter än kvittots slutsumma, direktmarknadsföring, telefonmarknadsföring samt opinions- och marknadsundersökningar. Du kan du även förbjuda analys och kundgrupperingar samt inriktning i kanaler utanför S-gruppen. Du kan meddela om förbuden via S-användarkonto . Du kan också kontakta oss elektroniskt via responsblankett (välj ämne: Ägarkundsrelationen, S-Förmånskortet och Bonus) och begära uppdatering av dina kunduppgifter. I mobilapplikationerna kan du också förbjuda att dina uppgifter vidarebefordras för analysändamål.