På den här sidan hittar du svar på de vanligaste frågorna om S-Förmånskortsmedlemskapet.
I S-gruppens ägarkunds- och kundregister sparas uppgifter om
- andelslagens ägarkunder, det vill säga medlemmar
- andra personer som hör till ägarkundshushåll samt
- andra kunder som har beställt tjänster som produceras utifrån uppgifterna i detta register (t.ex. nyhetsbrev,S-användarkonto).
Om du har ett S-Förmånskort finns det uppgifter om dig i S-gruppens ägarkunds- och kundregister.
Du kan ta reda på om det finns uppgifter om dig och vilka uppgifter om dig som finns i S-gruppens ägarkunds- och kundregister genom att logga in i Oma S-kanava på adressen www.s-kanava.fi/kirjaudu för att kontrollera dina uppgifter eller genom att beställa ett registerutdrag över dina uppgifter med hjälp av webbformuläret.
Öppna i skilld sidaVi samlar bland annat in uppgifter som du uppgett på avtalet om ägarkundskap, såsom namn, personbeteckning, kontaktuppgifter och tidpunkten då du anslöt dig som ägarkund, samt uppgifter som du gett oss senare i olika situationer där du använt tjänster, såsom uppgifter om köp och beställningar eller tjänster som du tagit i bruk.
Vi samlar in information om dina inköp på produktnivå i
- S-market-affärerna
- Prisma-affärerna
- Sale-affärerna
- Alepa-affärerna
- Sokos-affärerna
- Emotion-affärerna
- S-Rauta-affärerna
- ABC-stationerna
- S-gruppens restauranger (exempelvis Rosso, Amarillo, Coffee House, Presso, Frans & les Femmes, Pizza & Buffa)
- Sokos-hotellen och Radisson Blu-hotellen i Finland
- Nätbutiken Sokos.fi
- Nätbutiken Prisma.fi
- Nätbutiken S-kaupat.fi
Köpuppgifter från S-gruppens övriga verksamhetsställen och samarbetspartner som ger Bonus samlas in i registret i form av kvittonas slutsummor. Köpuppgifter används bland annat för beräkning av Bonus och andra förmåner som betalas som pengar, inriktning av marknadsföring och utveckling av affärsverksamheten. Vi sparar också information om utbetald Bonus och andra förmåner som betalas i pengar samt vart förmånerna betalats, vilka tjänster du tagit i bruk och din användning av webb- och mobiltjänster.
Utförligare information om de personuppgifter som behandlas i S-gruppens ägarkundssystem och deras användningsändamål samt om dina rättigheter finns på den här webbplatsen om dataskydd samt i dataskyddsbeskrivningen för S-gruppens ägarkunds- och kundregister.
Uppgifter som berör kundrelationer med S-banken hanteras i S-Bankens kundregister (www.s-pankki.fi).
Öppna i skilld sidaI S-gruppens ägarkunds- och kundregister behandlar vi även personuppgifter om minderåriga. Det finns ingen nedre åldersgräns för att bli ägarkund, och även minderåriga kan anslutas till ägarkundshushåll.
För anslutningen som ägarkund eller ägarkundshushåll ingås ett avtal. Avtal för minderårigas del ingås alltid av en vårdnadshavare, som samtidigt godkänner att den minderåriga ansluter sig till S-gruppens ägarkundssystem och att personuppgifter behandlas i samband med detta.Vi kan också rikta marknadsföring till minderåriga, med vissa begränsningar.Vid direktmarknadsföring till minderåriga följer vi alltid lagstiftningen och myndighetsföreskrifter.
Öppna i skilld sidaUppgifter om ägarkunder används bland annat för Beräkning av Bonus, betalsättsförmån och återbetalning av överskott, medlemsadministration och skötseln av kundtjänst, kommunikation, inriktning av marknadsföring och innehåll samt tillhandahållande av förmåner och utveckling av S-gruppens affärsverksamhet, såsom urval och servicenätverk. Uppgifterna används också för att producera olika nyttotjänster för ägarkunderna, såsom tjänsten Mina köp.
För att rikta marknadsföring och innehåll används bland annat grundläggande kunduppgifter, kundgruppering och köpuppgifter.
Mer information om användningsändamålen för kunduppgifter finns på den här webbplatsen om dataskydd och i dataskyddsbeskrivningen för S-gruppens ägarkunds- och kundregister.
Öppna i skilld sidaDu kan kontrollera de uppgifter om dig som finns i S-gruppens ägarkunds- och kundregister genom att logga in i S-användarkonto på adressen s-användarkonto.fi eller genom att beställa ett registerutdrag över dina uppgifter med hjälp av webbformuläret.
I Oma S-kanava kan du kontrollera dina uppgifter och spara dem åt dig själv. Uppgifter som beställts via webbformuläret skickas till dig per post som rekommenderat brev. Var beredd på att bevisa din identitet när du hämtar försändelsen.
Öppna i skilld sidaOm du inte vill få opinions- och marknadsundersökningar, exempelvis kundnöjdhetsundersökningar, kan du meddela om ett förbud mot enkäter till S-gruppens ägarkunds- och kundregister. Du kan meddela om ett förbud
- genom en länk i meddelanden om enkäter som skickas per e-post
- genom att logga in i S-användarkonto på adressen s-användarkonto.fi.
och själv lägga till ett förbud i dina uppgifter - genom att besöka ägarkundstjänsten (i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer)
- genom att skicka en begäran om ett förbud med responsblanketten (välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-förmånskortet och Bonus) eller
- genom att ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9-16, samtalets pris 0,084 €/min.)
Förbudet påverkar de processer för att plocka ut adresser som genomförs efter att du meddelat om förbudet. I vissa fall kan du få en enkät ännu efter att du meddelat om förbudet, om adresserna för nästa enkät redan plockats ut innan du meddelade om förbudet
Öppna i skilld sidaVi använder de insamlade kunduppgifterna till gagn för ägarkunderna genom att med hjälp av tjänsterna producera tjänster och förmåner.
Förutom genom Bonus, betalsättsförmån och återbetalning av överskott har ägarkunderna nytta av användningen av kunduppgifter bland annat genom urval, serviceutbud och nätverk av serviceställen som bättre motsvarar deras behov samt genom välriktad marknadsföring och kommunikation.
Uppgifterna används också för att producera olika nyttotjänster för ägarkunderna. I tjänsten Mina köp kan du se dina egna inköp visualiserade på olika sätt och exempelvis kontrollera hur stor andel av dina inköp som är inhemska eller storleken på deras koldioxidavtryck.
Mer information om de uppgifter som samlas in i S-gruppens ägarkunds- och kundregister samt användningsändamålen för dem finns på den här webbplatsen om dataskydd samt i dataskyddsbeskrivningen för S-gruppens ägarkunds- och kundregister.
Öppna i skilld sidaDu kan förbjuda insamling och användning av specifik information på produktnivå om dina inköp. Du kan meddela om ett förbud
- genom att logga in i S-användarkonto på adressen s-användarkonto.fi.
och själv lägga till ett förbud i dina uppgifter - genom att logga in i S-mobil
- genom att besöka ägarkundstjänsten (i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer)
- genom att skicka en begäran om ett förbud med responsblanketten (välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-förmånskortet och Bonus) eller
- genom att ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9-16, samtalets pris 0,084 €/min.)
Observera att ett förbud innebär att du inte längre kan använda nyttotjänster som kräver specifika köpuppgifter, såsom tjänsten Mina köp.
Öppna i skilld sidaJa. Du kan samla in Bonus även om du förbjuder insamling av specificerade köpuppgifter. Om du förbjuder att vi sparar mer detaljerade uppgifter om dina köp än kvittots slutsumma kan du dock inte använda de nyttotjänster som behöver specifika uppgifter om dina inköp, såsom tjänsten Mina köp eller den smarta inköpslistan. Utan specifika köpuppgifter kan vi inte heller rikta marknadsföring och webbplatsinnehåll så väl som möjligt utifrån just dina behov.
Öppna i skilld sidaKunden har alltid rätt att förbjuda direktmarknadsföring. Du kan meddela om ett förbud mot direktmarknadsföring till S-gruppens ägarkunds- och kundregister. I så fall kan vi inte skicka någon som helst typ av marknadsföring till dig eller använda dina personuppgifter för att rikta innehåll. Om du förbjudit direktmarknadsföring kan vi inte heller exempelvis skicka tidningen Samarbete till ägarkundshushållets huvudsakliga medlem eller skicka e-postmeddelanden om bonusläget. Om du vill få exempelvis meddelanden om bonusläget, men inte direktmarknadsföring, kan du ställa upp mer detaljerade begränsningar för den kommunikation som skickas till dig.
Öppna i skilld sidaDina personuppgifter kommer endast att lagras så länge det är nödvändigt. Det behandlingsunderlag som definieras för personuppgifterna i S-gruppens ägarkund- och kundregister skapar ramarna för lagringstiden. Lagringstiden för behandling av personuppgifter utifrån lagen kommer direkt från lagen. Lagringstiden för behandling av personuppgifter baserat på avtal, samtycke och berättigat intresse kan bestämmas av den personuppgiftsansvarige. Lagringstiden för denna information påverkas också av nödvändigheten av informationen för att lösa felsituationer och möjliggöra kundens kontinuitet.
Kunden har i princip möjlighet att begära radering av uppgifter som den personuppgiftsansvarige inte har en laglig skyldighet att lagra. Om du inte vill att vi ska behandla dina personuppgifter kan du begära att alla eller delar av dina personuppgifter raderas. Observera dock att om du är kundägare, d.v.s. medlem, i ett handelslag så kan vi inte radera alla dina uppgifter, eftersom handelslagen kräver att du för en
medlemslista över handelslagets medlemmar och bokföringslagen kräver att du att förvara dokumentbevis för monetära transaktioner. Om du vill att dina uppgifter ska raderas, vänligen kontakta:
- genom responsblanket (välj kundägande, S-Etukortti och Bonus som ämne)
Om du gör en officiell adressändring hos magistraten och inte har förbjudit uppdatering av kundregister via befolkningsdatasystemet, får vi automatiskt information om din ändrade adress från befolkningsdatasystemet. Om du har förbjudit uppdatering av kundregister via befolkningsdatasystemet kan du meddela din nya adress till oss genom att besöka ägarkundtjänsten (i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer, var beredd på att bevisa din identitet) eller ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9-16, samtalets pris 0,084 €/min.).
Öppna i skilld sidaDu kan uppdatera dina elektroniska kontaktuppgifter (e-postadress och mobilnummer) samt ge tillstånd och förbud gällande behandlingen av dina personuppgifter genom att logga in i S-användarkonto på adressen s-användarkonto.fi, besöka ägarkundstjänsten (i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer), skicka ett meddelande med responsblankett (välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-förmånskortet och Bonus) eller ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9-16, samtalets pris 0,084 €/min.).
Öppna i skilld sidaVissa personuppgifter kan du uppdatera själv genom att logga in i S-användarkonto på adressen s-användarkonto.fi. Du kan också besöka ägarkundstjänsten (i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer), skicka ett meddelande med responsblankett (välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-förmånskortet och Bonus) eller ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9-16, samtalets pris 0,084 €/min.).
Öppna i skilld sidaOm du misstänker att dina personuppgifter hamnat i fel händer ska du utan dröjsmål kontakta den personuppgiftsansvarige på adressen tietosuoja.asiakkuus@sok.fi. Du kan också kontakta S-gruppens dataskyddsombud på adressen tietosuojavastaava@sok.fi.
Öppna i skilld sidaOm du även är kund hos S-Banken meddelar vi S-Banken om uppdateringar i dina basuppgifter och kontaktuppgifter. Vi meddelar skattemyndigheten om räntor på andelsavgifter som vi betalat och återbetalningar av kapital till medlemmar som lämnat andelslaget. Vi kan också lämna ut information till myndigheter om de begär ut information i enlighet med lagstiftningen.
Till samarbetspartner som tillhör ägarkundssystemet lämnar vi ut dina uppgifter endast på uppdrag av dig. Det vill säga exempelvis när du registrerar dig som ägarkund hos en samarbetspartner för att få Bonus på tjänster som betalas mot faktura.
Öppna i skilld sidaMer information om ägarkundskapet, ägarkundsförmånerna och exempelvis hur du blir ägarkund får du
- på vår webbplats på adressen www.s-kanava.fi
- genom att besöka ägarkundstjänsten, som finns i nästan alla Prisma- och Sokos-affärer. Serviceställena och deras öppettider hittar du här (sök på asiakasomistajapalvelu)
- genom att ringa till S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9-16, samtalets pris 0,084 €/min.) eller
- genom att skicka en fråga med responsblanketten (välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-förmånskortet och Bonus)