Vi använder kundkategorier och profilering för att analysera försäljning, utveckla och utforma tjänster och utbud samt för att rikta marknadsföring och innehåll.
Vi använder kunduppgifter från S-gruppens ägarkunds- och kundregister för att beräkna kundkategorier. Sådana kunduppgifter kan utgöras av dina grundläggande uppgifter (t.ex. födelseår, kundrelationens längda, bostadsområde), dina köpuppgifter per köptransaktion eller produkt och användningsdata som samlas in från webbutiker och digitala tjänster, som S-mobil.
Vi använder olika metoder och logik för att beräkna kundkategorier. De kan baseras på enkla regler om kundernas köpbeteende eller mer komplexa matematiska modeller. Syftet med kundkategoriseringen är att förutse dina behov, ditt köpbeteende eller förhållandena i ditt livsskede.
Exempel på kundkategori är information om du är användare av S-mobil eller inte, hur du är som köpare av dagligvaror, Sokos-kund eller ABC-kund.
Du kan kontrollera din kundkategori genom att logga in på logga in på S-konto på adressen S-käyttäjatili.fi. Din kundkategori anges på fliken Mina uppgifter/Kontrollera dina registeruppgifter.