Voit jättää toimipaikoissamme asiakaspalautetta palautelaatikkoon tai olla meihin yhteydessä sähköpostilla. Tällä sivulla kerrotaan, miten käytämme henkilötietoja yksittäisessä toimipaikassa annetun asiakaspalautteen käsittelyä ja palautteeseen vastaamista varten. Hävitämme palautteen, kun siihen liittyvä asia on loppuun käsitelty.
Kerromme sivulla myös oikeuksistasi rekisteröitynä ja miten voit käyttää oikeuksiasi asiakaspalautteeseen liittyen.
Jos jätät palautetta verkkosivujemme tai S-mobiilin kautta, voit tutustua S-ryhmän palautteen käsittelyyn S-ryhmän asiakaspalvelusivulla.
Rekisterinpitäjän tiedot
Henkilötietojen käsittelystä vastaa kyseinen osuuskauppa, jonka toimipaikkaan palaute annetaan. Löydät osuuskauppojemme eli rekisterinpitäjien yhteystiedot tältä sivulta.
Henkilötietojesi käyttötarkoitukset
Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus on toimipaikkaan paperilomakkeella tai sähköpostitse jätettyyn palautteeseen vastaaminen ja mahdollinen lisätietojen pyytäminen asian selvittämiseksi. Palautetta voi jättää myös nimettömänä antamatta yhteystietojaan.
Tiedot, joita keräämme sinusta ja mistä tiedot saamme
Jos haluat saada vastauksen antamaasi asiakaspalautteeseen, tarvitsemme sinulta yhteystietosi, josta tavoitamme sinut. Yhteystietoja ovat esimerkiksi
- nimi
- puhelinnumero
- sähköpostiosoite
- lähiosoite
- postinumero
- postitoimipaikka
Henkilötietojen käsittelyn perusteet
Käytämme henkilötietojasi rekisterinpitäjän oikeutetun edun perusteella silloin kun olet antanut meille yhteystietosi.
Oikeutettua etua on arvioitu sen pohjalta, että S-ryhmän toiminta on osuustoiminnallista ja olemme asiakasomistajien omistama. Asiakaspalautteen käsittely ja asiakkaan kysymyksiin vastaaminen on oleellinen keino asiakaslähtöisten ja merkityksellisempien palvelujen ja etujen tuottamisessa asiakasomistajillemme ja asiakkaillemme.
Kuka käsittelee henkilötietojasi
Henkilötietoja käsitellään joko paperilla tai sähköisissä järjestelmissä ja palveluissa, riippuen siitä mitä kautta olet palautteen antanut. Annettuja palautteita käsittelevät vain ne osuuskaupan työntekijät, joiden työtehtäviin asiakaspalautteen käsittely kuuluu.
S-ryhmässä käytämme myös ulkoisia palvelukumppaneita järjestelmä- ja tukipalveluiden tuottamisessa. Henkilötietoja voi siirtyä palvelukumppaneille siltä osin, kun he osallistuvat toimenpiteiden toteuttamiseen saadun toimeksiannon puitteissa. Huolehdimme kumppaneidemme henkilötietojen suojan riittävästä tasosta lainsäädännön edellyttämällä tavalla.
Voimme lisäksi luovuttaa henkilötietoja viranomaisille voimassaolevan lainsäädännön sallimissa ja velvoittamissa rajoissa esimerkiksi viranomaisten tietopyyntöihin vastattaessa.
Sinun oikeutesi ja henkilötietojesi käsittelyn vaikutukset sinulle
Jos haluat saada vastauksen antamaasi palautteeseen, meidän täytyy vastausta varten käsitellä henkilötietojasi. Voit aina antaa palautetta myös nimettömänä.
Kun annat meille palautetta ja yhteystietosi, sinulla on oikeuksia omiin henkilötietoihisi. Sinulla on oikeus saada tutustua henkilötietoihisi eli tarkistaa palautteesi yhteyteen tallennetut henkilötiedot. Voit myös saada virheelliset tiedot korjattaviksi.
Sinulla on oikeus hallussamme olevien henkilötietojesi poistamiseen. Voit myös vastustaa henkilötietojesi käyttöä asiakaspalautteiden käsittelyyn. Tällöin poistamme henkilötietosi asiakaspalautteen yhteydestä. Katso myös kappale Henkilötietojen säilytysajat.
Mikäli meillä tai palvelukumppanillamme tapahtuisi vakava henkilötietojen tietoturvaloukkaus ja asiakaspalautteen yhteydessä antamasi, sinulle merkittävää haittaa aiheuttavat tietosi joutuisivat esimerkiksi kolmannelle, sinulla on oikeus saada viipymättä tietoa tästä henkilötietojen tietoturvaloukkauksesta.
Jos haluat käyttää edellä mainittuja oikeuksiasi tai saada lisätietoa henkilötietojen käsittelystä, voit olla yhteydessä siihen toimipaikkaan tai osuuskauppaan, jossa olet palautetta antanut. Löydät osuuskauppojemme yhteystiedot tämän linkin takaa. Lisätietoja oikeuksista löytyy Sinun oikeutesi -sivun kautta.
Voit myös olla yhteydessä valvontaviranomaiseen, jos katsot, että sinua koskevien henkilötietojen käsittelyssä rikotaan soveltuvaa tietosuojasääntelyä.
Käsittelemme asiakaspalautteisiin liittyviä henkilötietojasi Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen sisällä. Suojaamme henkilötietojasi huolellisesti ja hyvän tietojenkäsittelytavan mukaisesti. Lue lisää S-ryhmän tietoturvallisuudesta linkin takaa.
Henkilötietojen säilytysajat
Kaikki palautteen yhteydessä antamasi henkilötiedot hävitetään viimeistään 1 kuukausi sen jälkeen, kun palautettasi koskeva asia on loppuun käsitelty.
Tietosuojavastaavan yhteystiedot
S-ryhmän tietosuojavastaavan tavoitat osoitteesta tietosuojavastaava@sok.fi henkilötietojen käsittelyyn liittyvissä kysymyksissä.